Hoe vergroot je je eigenwaarde bij een burn-out?

Vrouw met lage eigenwaarde die vertwijfelt omhoog kijktJe eigenwaarde was al laag, maar je burn-out maakt het er niet beter op. Je voelt je een mislukking. Want je vind het zwak dat je het allemaal niet meer kunt volhouden. “Iedereen kan van alles. Dus dan moet ik dat toch ook kunnen?”, denk je dan.

Je vriendin heeft een baan, een gezin, ze sport en ze is ook nog steeds een leuk mens. Terwijl jij al een tijdje op je tandvlees loopt en je lontje steeds korter wordt. Je hebt het gevoel dat je bijna aan het verdrinken bent omdat je het allemaal niet meer volhoud. En dat terwijl jij tot nu toe altijd degene was die bleef staan en je collega’s al eerder zijn uitgevallen.

Doordat je je minder waard voelt dan een ander vergelijk je jezelf vaak met anderen. Terwijl je je jezelf daar alleen maar verder mee opjaagt. Je ervaart vooral je negatieve kanten en omdat je zo niet wil zijn, zet je jezelf nog verder onder druk. Hierdoor vererger je je klachten alleen maar. Je eigenwaarde daalt en je voelt je slechter.

Je eigenwaarde ontstaat tijdens je kindertijd. Doordat je gedachtes op dat moment nog kinderlijk zijn, trek je conclusies over jezelf naar aanleiding van wat er om je heen gebeurd. Als je ouders bijvoorbeeld druk waren met hun werk en weinig aandacht hadden voor jou, dacht jij dat het door jou kwam. Hierdoor trok je de conclusie dat je niet de moeite waard bent. Of dat je niet goed genoeg bent. Maar dat wat er in je omgeving gebeurde hoeft natuurlijk helemaal niets met jou te maken te hebben. Ook een relatie die niet op een prettige manier verloopt kan je het gevoel geven dat je niet veel waard bent.

Iedereen is even veel waard. Jij bent dus ook net zo veel waard als ieder ander. Ook al voelt het nu niet zo. Weet dat dit een feit is. Jouw eigenwaarde hangt ook niet af van of een ander dat wel of niet ziet. Of hoe een ander jou behandelt. Dat wat een ander zegt of doet, zegt meer over de ander dan over jou.

Net als leren fietsen kun je leren om je eigenwaarde te vergroten. Dat is op zich niet moeilijk. Er is net als bij fietsen wel oefening voor nodig. Zodat je stap voor stap je eigenwaarde vergroot en ervaart dat je je dan veel beter voelt.

Je kunt nu denken, “Dat geldt alleen voor anderen en niet voor mij”. Dat is een typische manier van denken voor iemand met een lage eigenwaarde. Dus ja, ook jij kunt je eigenwaarde vergroten.

7  tips voor het vergroten van je eigenwaarde bij een burn-out
  1. Stop met negatief praten tegen jezelf en over jezelf;
  2. Accepteer dat je een burn-out hebt, je verzetten kost je alleen onnodig veel energie die je nu niet hebt;
  3. Oefening baart kunt. Ook jij kunt leren om weer positief over jezelf te denken;
  4. Realiseer je dat een burn-out niets zegt over wie je bent en wat je waard bent;
  5. Focus vaker op je kwaliteiten in plaats van wat er in jouw ogen niet goed gaat;
  6. Stop met jezelf te vergelijken in negatieve zin;
  7. Beloon jezelf voor alle stappen die je maakt.

Een klant sprak continu negatief tegen zichzelf. Ze herhaalde continu dat er iets mis was met haar. Hierdoor was haar eigenwaarde enorm gedaald, ze gaf zichzelf een vier. Ik hielp haar om haar burn-out op te lossen en tegelijkertijd de patronen die ervoor zorgde dat ze zich zelf weinig waard was gaan vinden. Waardoor ze enorme stappen maakte en toen ze terug keek, zich niet meer kon voorstellen hoe ze vroeger met zichzelf was omgegaan. En ze zichzelf uiteindelijk een negen gaf.

Dus is je eigenwaarde gedaald door je burn-out? Los je burn-out op en besteed de tijd die je normaal stak in negatief over jezelf denken voortaan aan het vergroten van je eigenwaarde. Dan krijg je krijgt een heel ander, veel beter resultaat. Je voelt je veel lichter, gelukkiger en vrijer.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

Wil je meer burn-out-tips? Vul in de rechterkolom jouw naam en e-mailadres in en je ontvangt het gratis e-boek ‘5 tips voor meer rust die je nergens anders vindt’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*