Het verschil tussen gezonde stress en chronische stress

Meter met hoog chronische stress niveauWe hebben allemaal wel eens stress, maar wat is nu het verschil tussen stress en chronische stress? Stress kan tot een tijdelijke hogere productiviteit leiden. Maar wanneer je te vaak en te lang last hebt van stress kan je lichaam daar niet goed mee omgaan. Dan kan er chronische stress ontstaan.

Je merkt dan dat je het zelfde doet als anders, en je toch niet van je vermoeidheid afkomt. Er is onrust in je hoofd en daar heb je last van. Je gaat slechter slapen, misschien kom je slecht in slaap omdat je nog ligt te piekeren of misschien wordt je juist tussendoor vaker wakker. En je merkt dat je sneller geïrriteerd bent dan anders. Je wilt wel normaal reageren, maar je schiet toch sneller uit je slof dan voorheen.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen
Als je chronische stress hebt, kun je de volgende symptomen hebben:

  • moeite met concentreren en vergeetachtigheid;
  • gejaagdheid en prikkelbaarheid;
  • chronische vermoeidheid;
  • weinig zelfrespect;
  • slapeloosheid;
  • nergens meer van kunnen genieten;
  • faalangst en onzekerheid;
  • spier-, rug- en buikpijn;
  • gespannenheid en geïrriteerdheid;
  • somberheid en lusteloosheid;
  • hartkloppingen;
  • hoge bloeddruk;
  • hoofdpijn;
  • minder zin in seks;
  • vaker ademhalen en minder diep;
  • gespannen spieren.

Deze symptomen kunnen het volgende gedrag veroorzaken:

  • uitbarstingen van agressie;
  • veel klagen en zuchten;
  • vluchten en vermijden;
  • rusteloos gedrag;
  • paniekreacties;
  • isoleren van anderen;
  • veranderingen in productiviteit; 
  • meer roken, drinken of snoepen.

Bij langdurige stress maakt het lichaam te veel adrenaline en cortisol aan, de zogenaamde  stresshormonen. Door een hoog adrenalineniveau, raak je emotioneel uitgeput. Een hoog cortisolniveau leidt tot een vervlakking van het gevoelsleven, concentratiestoornissen en zelfs tot aantasting van het immuunsysteem.

De draagkracht en draaglast spelen een belangrijke rol bij de stress. De draagkracht is dat wat je kunt verdragen, dat is niet bij iedereen het zelfde onder dezelfde omstandigheden. De draaglast is dat wat er “op je bord ligt”. Zorg voor een juiste balans tussen je draagkracht en je draaglast, zodat je niet te veel van jezelf vergt.

Niet in alle gevallen is je draaglast aan te passen. Zijn er omstandigheden waar je geen invloed op hebt die jouw stress geven?  Dan heb je wel invloed op hoe je daarmee omgaat. Ongeneeslijke ziekten of het verlies van een dierbare kun je niet veranderen. De kunst is dan om te leren daarmee om te gaan.

Veel mensen hebben zelf niet door dat ze last hebben van stress omdat het erin sluipt. Je doet steeds een tandje erbij om dingen toch af te krijgen. En dan kunnen er ook nog verschillende situaties in je leven zijn die meer stress veroorzaken dan normaal, zoals: problemen op je werk, ontslag, pensionering, relatieproblemen, een echtscheiding, een overlijden of een schokkende gebeurtenis.

7 tips  om chronische stress te voorkomen
  1. Monitor jezelf en je naasten op stressklachten;
  2. Vergroot je draagkracht, bijvoorbeeld door vaker een pauze te nemen;
  3. Verklein je draaglast, door te kijken of je echt alles zelf moet doen;
  4. Durf om hulp te vragen;
  5. Leer omgaan met zaken die je niet kunt veranderen;
  6. Heb minder verwachtingen;
  7. Wees minder perfectionistisch.

Kortom  wil je chronische stress vermijden en wel kunnen profiteren van de voordelen van stress? Zorg dan dat je draagkracht en draaglast in balans zijn, hou jezelf en je naasten in de gaten wat stressklachten betreft, wees minder perfectionistisch en durf om hulp te vragen. Zodat je geen last hebt van de lange lijst met symptomen van stress en het gedrag wat daaruit voortvloeit. En dan hebben we het nog niet eens over het ziek thuis komen te zitten met overspannenheid of een burn-out, de volgende stappen op de stressladder, en de problemen die je daarmee kunt krijgen in tijden van reorganisaties.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

3 gedachten over “Het verschil tussen gezonde stress en chronische stress

  1. De Wever Isabella

    Hallo sinds 6 maanden heb ik stress en weet niet waarom , sinds het overlijden van partner in de beginperiode anderhalf jaar had ik geen last ik kon gemakkelijk van mij afzetten door te werken in tuin en huis . Dan over 6 maanden is het helemaal begonnen , Ik sta op met hartkloppingen , honger ik eet een beetje maar heb weinig
    eetlust ben vies van alles . Over zes maanden ben ik zomaar 6 kilo vermagerd op 20 dagen tijd ik forceerde met het eten om toch te eten maar zonder smaak ben in behandeling geweest bij physoloog en ook om mijn medicatie op peil te zetten . Ik neem angstremmers en antidepre. . soms help het soms weer niet , hoe moet ik verder weet geen raad meer !Hoe kom ik ervan af ! Ik kom wel buiten doe vrijwillerswerk maar niets veranderd . Ik kom ook regelmatig onder mensen dan voel ik mij goed maar achteraf begin het opnieuw als ik thuis ben .Ik heb veel last van eenzaamheid heb geen kinderen en ja familie maar weinig contact ik moet steeds zelf bellen of gaan . Wat moet ik eraan beginnen ik ben teneinde raad !

  2. Pingback: Partner met stress? Ik geef je 9 tips om daar mee om te gaan

Reacties zijn gesloten.