Vertel jij jezelf het juiste verhaal?

Vertel jij jezelf het juiste verhaal?Door de dag heen vertel jij jezelf allemaal verhalen. Nee, misschien niet hardop, maar je praat wel de hele dag tegen jezelf. Over wat je ziet, over wat je hoort, over wat je niet zegt, over wat je hebt gedaan en over wat je nog gaat doen. Kortom jouw verhaal.

 “Nee, dit heb je niet goed gedaan”. Dat zeg je tegen jezelf als je een reactie krijgt van iemand anders die niet de gehoopte reactie was. Of “Ik ben nou eenmaal slecht in ……..”, vul maar in wat van toepassing is. Of “Stommerd, jij ook altijd!”, als er iets niet zo gaat als dat je had gehoopt. Of als iemand iets zegt wat je als afwijzend ervaart: “Zie je nou wel, ze zitten niet op jou te wachten”.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Als je alle verhalen gelooft die je over jezelf verteld beperk je jezelf enorm. En bezorg je onbewust jezelf onnodig pijn. Dit kost je veel verdriet, teleurstelling en stress. Je keurt jezelf af houd jezelf hiermee onnodig klein.

Onbewust herhaal je de boodschappen die anderen vaak tegen je hebben gezegd in je vroege jeugd. Als je een verhaal van een ander vaak genoeg hoort, ga je het zelf geloven. En die boodschappen van anderen hoeven niet eens waar te zijn! Aan de hand van wat er gezegd wordt tegen je, trek je conclusies over je zelf. Vergeet niet dat je dit als 3- jarig of bijvoorbeeld 6-jarige al doet. Je kunt je om die reden voorstellen dat die conclusies best kinderlijk kunnen zijn.

Realiseer je dat veel van de verhalen die je jezelf verteld een reactie zijn op kinderlijke conclusies
. Dus er wordt iets tegen je gezegd. Je trekt daar een conclusie over. En vervolgens ga je een strategie bedenken om het op te lossen. Let wel op kinderlijk niveau. Dus met hetzelfde kinderlijke  niveau van denken van: “Ik wil een ijsje en ga dus net zo had gillen tot ik hem krijg”. Daarmee trek je conclusies over je zelf en de wereld om je heen, creëer je een zelfbeeld en bepaal je strategieën. Kun je je voorstellen dan niet alle conclusies kloppen?

Ondanks dat onze hersenen super geavanceerd zijn, is zwart/wit denken het meest eenvoudige. Je hersenen proberen alle ervaringen in te delen en te categoriseren. Dit is het meest eenvoudige als dingen zwart/wit zijn, dus denk je snel in uiterste. Je vind jezelf of mooi of lelijk. Als je één keer niet leuk op de foto staat, vind je jezelf meteen lelijk. Terwijl je natuurlijk best de ene keer er beter uit kunt zien dan de andere keer, maar dat wil niet direct zeggen dat je lelijk bent.

Ken jij de “altijd” valkuil?  Als klein kind denk je al snel in termen van “altijd”. In die zin dat als iets een paar keer is gebeurd is het al snel altijd, terwijl je als volwassen weet dat daar een groot verschil tussen zit.

Zo heb ik vaak te horen gekregen dat ik niet lief was. Dit verhaal heb ik heel wat jaar met mij meegedragen en gelooft. Maar toen ik dit een keer ging onderzoeken, kwam ik er achter dat dit helemaal niet waar was. Ik ben juist superlief. Dit heeft voor een hele grote verandering in mijn leven gezorgd. Mijn naast omgeving wist dit natuurlijk al lang, maar toen ik dat eenmaal zelf door kreeg ging ik dat ook meer uitstralen.

Dus wordt het niet eens tijd om je verhaal aan te passen? Zodat je jouw eigen verhaal gaat schrijven? Weet dat je in de loop der tijd dingen bijleert en het dan ook handig is om je zelfbeeld daarop aan te passen. Op die manier blijf je niet langer de oude verhalen herhalen en krijg je een realistischer zelfbeeld. Je bespaart je jezelf een hoop verdriet, pijn, frustratie en stress. Zodat ook zelf ziet hoe mooi je bent en je onbelemmerd kunt genieten van je innerlijke rust en je meer je potentie kunt leven! 

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.