Vriendschappen zijn goed tegen stress

vriendschap goed tegen stressEen vriendschap die niet lekker verloopt, kan leiden tot stress. Terwijl goede vriendschappen juist goed zijn tegen stress. Belangrijk dus om in de omgang met vrienden en vriendinnen naar oplossingen te zoeken wanneer zaken eens minder soepel lopen. Want er kan wel eens ruzie ontstaan, je kunt uit elkaar groeien omdat je andere interesses krijgt of een vriendschap kan verwateren omdat je beide druk bezig bent met je eigen leven.

Hoe slechter de kwaliteit van je vriendschappen, hoe hoger het stressniveau. Na ruim tien jaar onderzoek door Psychologe Ellen Peters aan de Radboud Universiteit Nijmegen is duidelijk geworden dat er een verband is tussen het stresshormoon contisol en de kwaliteit van vriendschappen. Peters onderzocht het speeksel van kinderen op de aanwezigheid van het stresshormoon cortisol. Hoe slechter de kwaliteit van de vriendschappen, hoe hoger het cortisolpercentage. Kinderen die werden buitengesloten hadden de hoogste percentages cortisol en lopen op den duur een vergroot risico op een heel scala aan gezondheidsklachten.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Als een vriendschap stroef loopt, er ruzie is of de vriendschap stopt dan geeft dat stress. Uit onderzoek komt juist naar voren hoe belangrijk het voor mensen is om vriendschappen te hebben. Als vriendschappen moeizaam verlopen ga je wellicht piekeren of maak jij je zorgen of het allemaal weer goed komt. Het kan ook zijn dat ieder druk is met zijn eigen leven waardoor een vriendschap ook onder druk komt te staan.

Zijn er vriendschappen die je zou willen verbeteren of weer wilt oppakken? Breng eens in kaart welke vriendschappen je eigenlijk hebt. En dan bedoel ik niet de “vrienden” die je via de sociale media kent, maar echte mensen. Hoe vaak heb je contact met iedereen en is dat ook zoals je het wilt hebben?

Goede vrienden verlagen juist de bloeddruk. Australisch onderzoek toont aan dat het hebben van een grote of hechte vriendengroep bijdraagt tot een lang en gezond leven. Uit het onderzoek bleek dat vriendschappen, nog meer dan gezinsrelaties, samenhangen met levensverlenging. Tijd doorbrengen in gezelschap van vrienden zou gezondheid bewaren doordat het de bloeddruk verlaagt, het aantal stresshormonen laat afnemen en emotioneel welbevinden bevordert. Bij het onderzoek leefden de mensen met het grootste vriendennetwerk het langst en gezondst in de tien jaren die volgden op de start van het onderzoek.

6 tips om jouw vriendschappen te verstevigen
  1. Overzicht. Maak een overzicht van de vriendschappen die je hebt;
  2. Check. Vraag je per contact af of je met die vriend of vriendin het contact hebt zoals je dat graag wilt hebben;
  3. Uitpraten. Praat eventuele ruzie met vrienden uit, wees niet te trots om de eerste stap te zetten;
  4. Vraag. Vraag hoe de ander in de vriendschap staat als je meer duidelijkheid wilt;
  5. Waardeer. Laat blijken dat je de ander waardeert;
  6. Zoek op. Zijn er mensen die je uit het oog hebt verloren? Zoek ze op!
Een klant van mij had een vriendin die ze in een jaar tijd nauwelijks had gezien en gesproken. Dit maakte dat ze daar steeds over piekerde.

Ze vond het jammer dat het contact er niet was. En ze ging twijfelen aan zichzelf. Ze vroeg zich af waarom ze zo weinig contact hadden. En ze vond het vervelend dat zij telkens degene was die “moest” bellen. Ik moedigde haar aan om die vriendin te bellen om duidelijkheid te krijgen, maar daar zag ze tegen op. Maar het bleef knagen. Ze was bang dat de vriendin boos zou worden. Door samen met de klant het gesprek voor te bereiden, kon ze de stap nemen om haar te bellen. Haar vriendin werd niet boos en ze kreeg duidelijk dat de vriendin overwerkt was, en dat ze ondanks dat voor haar zieke moeder moest zorgen. Haar twijfels waren dus niet nodig geweest en ze had duidelijk wat ze van haar vriendin kon verwachten. Na het gesprek voelde ze zich opgelucht. Het gesprek had haar naast duidelijkheid ook rust gebracht.

Wil je weten hoe het zit met een vriendschap en ben je nu telkens aan het pieken hoe het zit en kost het je stress? Bel of spreek af en bespreek hoe jij je voelt en wat jij je afvraagt. Op de manier krijg je duidelijkheid, weet je waar je aan toe bent en dat geeft rust. Zoals je uit de onderzoeken hebt kunnen zien komt het jouw gezondheid ten goede.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. Bron: Radboud Universiteit Nijmegen en Journal of Epidemiology and Community Health 2005.(Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*