Waarom je last van darmproblemen kunt hebben bij een burn-out

Als kind had ik al darmproblemen. In mijn kindertijd vooral in de vorm van verstoppingen en opgezette buiken. Verschrikkelijk vond ik het. Zeker in een bikini voelde ik me niet op mijn gemak met een opgezette buik. En de verstoppingen konden erg pijnlijk zijn. Van de dokter in het ziekenhuis kreeg ik zakjes met vezels die ik moest innemen om de boel op gang te houden en laxeermiddelen. Maar dat werkte niet echt, dus bleef ik daar altijd mee sukkelen. Pas veel later legde in het verband met stress.

Het probleem bij een burn-out is dat je zoveel verschillende klachten kunt hebben. Hierdoor is het lastig om een burn-out te herkennen. Mensen ervaren wel verschillende klachten maar ervaren het verband niet. Waardoor ze de klachten afzonderlijk gaan proberen op te lossen en dat werkt niet bij een burn-out. Zeker niet bij darmproblemen.

Je kunt verschillende darmproblemen ervaren bij stress, overspannenheid of een burn-out: Verstopping, opgezette buik, diarree, misselijkheid, spugen, krampen en/of afvallen. Door diarree kun je ook uitdrogen. Je hebt dan meer dorst, moet minder plassen en kan last hebben van duizeligheid. Maar er kunnen ook indirecte klachten ontstaan omdat je voeding niet goed opgenomen kan worden: verminderde eetlust, lusteloosheid, droge huid, donkere kringen onder de ogen, vermoeidheid, hoge hartslag, afname van vetweefsel onder huid, kouwelijk zijn en je depressiever voelen. Op de lange duur kan er ook botontkalking, nachtblindheid, en bloedarmoede ontstaan, of zelfs galstenen of nierstenen.

Darmproblemen kunnen heel ingrijpend zijn. Bij sommige mensen is de diarree zo erg en zo onvoorspelbaar dat ze heel vaak naar de wc moeten en daardoor kan het lastig zijn om al boodschappen te gaan doen, laat staan werken. Het leid je enorm af van een leuk en gelukkig leven omdat veel mensen zich ook zorgen maken. Over ernstige darmproblemen zoals in het geval van darmkanker bijvoorbeeld. In het geval van bloed bij de ontlasting is het verstandig om contact op te nemen met de huisarts. Het kan dan het geval zijn dat harde stukken ontlasting de darmwand beschadigen maar het is ook goed om darmkanker uit te sluiten.

Om het lichaam in staat van paraatheid te maken maakt het lichaam, bij stress, hormonen aan. Hierdoor ben je in staat om snel te reageren in het geval van een dreigende situatie. Je bloedruk stijgt, je hart gaat sneller kloppen, de spijsvertering vertraagd (omdat dat op dat moment even minder belangrijk is). Pas als het lichaam weer in rust is, zal de spijsvertering weer het normale werk kunnen hervatten. Maar als de stress lang duurt of chronisch blijft krijgt het lichaam dus niet de kans om het voedsel goed te verteren.

Sommige mensen zeggen: “Maar ik heb helemaal geen stress!”. Mensen kunnen dat zo ervaren. Dat kan komen omdat de stress al zo lang in het systeem zit dat ze het niet eens meer merken. Net als met een kikker. Als je hem in heet water zou doen, springt hij er direct uit. Maar als het water langzaam opwarmt, heeft hij het niet door en zal hij overlijden aan de hitte. De eerste stap is dus altijd de bewustwording.

De valkuil is dat je denkt dat de darmklachten het probleem zijn. En dat je dus de klacht, de darmproblemen, als de oorzaak gaat zien, terwijl het het gevolg is van iets anders. Dus is het belangrijk om te ontdekken wat de echte oorzaak, wat de kern dus van jouw stress is. Veel mensen denken te weten wat de kern van hun stress is. Ze noemen dan vaak een situatie. Ik leg dan uit dat de situatie slecht duidelijk maakt wat welke patronen niet meer voor je werken.

Er is op zich niets mis mee om de darmwerking te ondersteunen. En te zorgen dat eventuele tekorten weer worden aangevuld. Pure en goede voeding met zo min mogelijk toevoegingen, zal zeker bij kunnen dragen aan je het weer beter voelen. Daarnaast hebben natuurlijke middelen altijd een voorkeur omdat het natuurlijke herstelvermogen van jouw lichaam het minst verstoord.

5 Stappen om darmproblemen bij stress op te lossen
  1. Als eerste is het natuurlijk belangrijk om duidelijk te krijgen wat de kern van jouw stress is;
  2. Dan vervolgens de stress bij de kern oplossen;
  3. Daarnaast kun je onderzoeken welke natuurlijke middelen jouw darmwerking kunnen ondersteunen;
  4. Vervolgens is het belangrijk om te laten onderzoeken of je lichaam überhaupt wel instaat is om de voedingstoffen op te nemen of dat je systeem zo verstoord is dat dat eerst opgelost moet worden (Wil je hier meer over weten? Neem contact met me op);
  5. Ten slotte kun je laten onderzoeken welke voedingstoffen jouw lichaam te kort is gekomen zodat je deze aangevuld kunnen worden (Wil je hier meer over weten? Neem contact met me op.)

Marloes liep al 10 jaar met een burn-out. Ze had veel verschillende klachten. Waaronder darmproblemen. Naast het aanpakken en oplossen van haar stress onderzochten we wat er op fysiek gebied nog meer speelde. En het bleek dat ze ondertussen te korten het opgelopen in bepaalde vitamines. Door die weer aan te vullen en de voeding iets aan te passen waardoor haar darmen weer de kans kregen om te herstellen. Daardoor voelde ze zich niet alleen rustiger in haar hoofd, meer gelukkig en energieker maar werden haar darmproblemen steeds minder en minder. Tot ook dat opgelost was, en ook haar energie weer 100% was.

Het belangrijkste is dus om je te realiseren dat darmproblemen een gevolg zijn van stress en niet een probleem op zich. Het is prima om het darmstelsel te ondersteunen en weer op weg te helpen, mits je de oorzaak van de stress aanpakt natuurlijk anders is het water naar de zee dragen. Kortom dan haalt het niets uit.

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *