Waarom je meer stress kunt ervaren als je hooggevoelig bent

Vrouw die overprikkeld is door hooggevoeligheid en stressStress kan al lastig zijn om mee om te gaan. Ben je hooggevoelig dan kan dat de stress verergeren. Ongeveer 1 op de 5 mensen is hooggevoelig. Dat kan een kracht zijn. Maar juist als je door jouw hooggevoeligheid al uit balans bent, komt de stress alleen maar harder binnen.

Je hebt al te veel prikkels gehad omdat er op je werk veel onrust heerst. Je komt thuis en hoopt daar even bij te komen. Maar in plaats daarvan lijkt het wel of er onweer in de lucht hangt en gillen je kinderen continu. Je bent direct chagrijnig en snauwt tegen jouw kinderen omdat het allemaal te veel is. Het eten moet op tafel, de kinderen moeten naar sport, maar het liefst wil je onder een dekentje kruipen om tot jezelf te komen.

Dit kost je heel veel energie en je merkt dat je heel snel overprikkeld bent en niets meer kunt hebben. Je reageert geïrriteerd en kort af naar jouw omgeving. Je raakt in de war van de hoeveelheid aan emoties omdat je niet weet wat van jou is en wat van een ander. Dit gaat ten koste van jouw zelfvertrouwen, want waarom kunnen anderen wel alles en jij niet?

Bij hooggevoeligheid heb je een gevoeliger zenuwstelsel. Daarmee kun je gemakkelijk te veel emoties van anderen ervaren. Als je niet door hebt dat de emoties van anderen zijn, wordt jouw systeem overbelast. Komt daar dan nog stress bij dan krijg je een stapeleffect en is het snel te veel. Dit maakt het lastig om nog goed te functioneren.

Het is belangrijk dat je leert op hooggevoeligheid als een kracht te gaan gebruiken. Want zo lang je onbewust beïnvloed worden door van alles en iedereen ben je een speelbal van jouw emoties en gevoeligheden. En zal een beetje stress al voldoende zijn om je flink van de kaart te brengen.

Zorg voor voldoende ontspanning. Op deze manier komt jouw zenuwstelsel tot rust. Dat is niet alleen goed bij stress, maar ook bij hooggevoeligheid. Dit heeft nog een ander voordeel. Hoe meer tijd je alleen doorbrengt, hoe eenvoudiger het is om bij jezelf te blijven. En ook om een onderscheid te maken tussen wat stressklachten zijn en wat te maken heeft met jouw hooggevoeligheid.

Het is belangrijk dat je leert om te onderscheiden welke emoties van jou zijn en welke van anderen. Als je hooggevoelig bent is het een valkuil om te denken dat alle emoties die je ervaart van jou zijn. Als je hier meer op gaat letten zal je merken hoe jouw emoties ineens kunnen veranderen als je bij iemand anders in de buurt bent. Dat is een goed indicatie om onderscheid te maken tussen jouw eigen emoties en die van anderen.

5 tips voor stress als je hooggevoelig bent
  1. Zorg voor voldoende ontspanning om je systeem tot rust te laten komen;
  2. Transformeer jouw hooggevoeligheid naar een kracht;
  3. Leer jouw emoties te onderscheiden van die van anderen;
  4. Let op stresssignalen bij jezelf en leer ze vlot te herkennen;
  5. Leer hoe je met stress kunt omgaan zodat je een burn-out vermijd.

Een klant van mij kwam bij mij met burn-out klachten en hooggevoeligheid. Dit zorgde bij haar voor een wirwar aan emoties. Ze was ook extreem moe. Ze moest van haar werk drie ochtenden aan het werk, maar ze was zo moe dat ze zich daarna naar huis sleepte met de bus  om te gaan slapen. Ik hielp haar onder andere om haar emoties op orde te krijgen. Ik leerde haar haar hooggevoeligheid in balans te krijgen. En haar energiepatroon in balans te krijgen. Daarnaast hoe ze beter met stress kon omgaan. Het resultaat was dat ze weer “nee” durfde zeggen, haar emoties in balans waren. Ze meer rust ervoer dan ze ooit had ervaren. En ze steeds meer energie kreeg.

Kortom ben je hooggevoelig en raak je snel van slag bij stress? Weet dat dit niet nodig is om je moe, overspoelt en geprikkeld te voelen. Dat het helpt om jouw hooggevoeligheid in balans te krijgen. En als je jouw stressvaardigheden vergroot, het ook voor jou mogelijk is om meer rust en meer energie te ervaren zodat je meer kunt genieten. Daarnaast zal dit ook jouw zelfvertrouwen ten goede komen.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*