Wat te doen bij een burn-out?

burn-out klachten opgebrand door stress

Dertig jaar geleden was ik opgebrand door een burn-out. Ik had geen energie meer, ik was zo futloos en uitgeput dat ik me niet meer kon zetten om iets te gaan doen. Doordat ik me ging verdiepen in deze materie ontdekte ik hoe je weer energiek en positief uit een burn-out komt. Ik geef je 11 tips om je burn-out aan te pakken.Wat moet je doen als je het gevoel hebt dat je opbrand door een burn-out? Je hebt geen energie meer en kunt jezelf niet aanzetten tot bezigheden. Misschien ben je wel zo futloos en uitgeput dat je helemaal niets meer kunt. Je bent tot op celniveau opgebrand.

Er speelt veel op verschillende gebieden:

  • Je hebt meer ongezonde levensgewoontes dan voorheen;
  • Je hebt lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, misselijkheid, slaapproblemen, vermoeidheid, spierpijn, duizeligheid, maag- en darmproblemen, nek- en schouderklachten en je kunt je moeilijk ontspannen;
  • Qua gevoel ben je somber, prikkelbaar of heb je meer stemmingswisselingen;
  • Je gedachtes zijn negatiever, angstiger of achterdochtiger;
  • Je hebt meer conflicten en hebt de neiging je terug trekken uit sociale contacten.

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragenVolgens het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft 10% van de Nederlandse beroepsbevolking last van burn-out verschijnselen.

Twaalf procent van de huisartsbezoeken hebben te maken met stressklachten. Verder komen 30.000 mensen per jaar door psychische klachten in de WAO, waarvan 9000 (30%) door stress en overbelasting veroorzaakt wordt.

Bij een burn-out sta je langere tijd onder druk. Dat kan druk van buitenaf zijn, zoals bij werkdruk, maar kan maar ook komen doordat jij idealistisch bent ingesteld en hoge eisen aan jezelf stelt. Daarnaast kunnen bepaalde gebeurtenissen extra stress meebrengen wat net de druppel te veel kan zijn. Een biochemische factor kan ook van invloed zijn. Met name stoornissen in de neurotransmitters, deze zorgen voor het doorgeven van de signalen in het zenuwstelsel, in de hersenen zijn mogelijk van belang.

Realiseer je dat een burn-out niet puur lichamelijk is. Ook al kun je veel lichamelijke klachten hebben, weet dat dit uitingen zijn van zaken die op andere gebieden spelen. Net als dat jij je been stoot. Je ervaart een lichamelijke pijn maar de oorzaak kan zijn dat je niet keek waar je liep.

De eigenschappen die maken dat je een burn-out krijgt zijn in je vroege jeugd als verdedigingsmechanismen ontstaan. Perfectie leek de oplossing om nooit meer te horen dat je iets fout deed. Daardoor leg je jezelf hoge levenseisen op. Je hebt als kind te snel veel verantwoordelijkheid op je genomen. Het vooral vanuit je hoofd leven is ontstaan doordat je op jonge leeftijd jezelf aanleerde om vooral je denkvermogen te gebruiken om oplossingen te zoeken. Je leerde dat je dit het beste kon overleven door niet te voelen. Daardoor komt het vaak voor dat je tot het laatste moment de signalen van een burn-out mist.

De combinatie van hard werken, weinig rust nemen en wegens tijdgebrek het plezier schrappen zijn risicovol. Veel klanten van mij zijn in de loop der tijd wegens tijdgebrek juist de leuke dingen in het leven gaan schrappen omdat dit geen prioriteit had. Terwijl dat juist maakt dat je de energie hebt om de andere taken uit te voeren.

11 tips om je burn-out aan te pakken
  1. Pak factoren uit je omgeving die een negatief effect op je hebben aan, zoals een hoge werkdruk, slechte werksfeer, etc.;
  2. Laat je perfectionisme los;
  3. Verbeter je lichaamsgevoel;
  4. Zorg dat je minder “in je hoofd zit”;
  5. Ervaar je emoties;
  6. Laat je controle een beetje vieren;
  7. Stel je levensverwachtingen bij;
  8. Pak je defensiemechanismen aan;
  9. Pak beperkende gedachtes aan;
  10. Neem voldoende rust om je energieniveau weer op peil te krijgen;
  11. Zorg voor gezonde voeding zodat je lichaam voldoende bouwstoffen heeft om te herstellen.
Ik had een klant die bij me kwam met burn-out klachten. Hij sliep slecht, was futloos, reageerde geïrriteerd tegen zijn medewerkers, kon niet meer ontspannen, vergat dingen, etc.

Ondanks dat hij de ernst van de situatie inzag durfde hij zich niet ziek te melden. Hij voelde zich schuldig en durfde er niet voor uit te komen. Tot het moment dat hij “knakte” op het werk. Hij had niet langer zijn emoties onder controle en kon niets anders dan huilen op het werk. Hij melde zich ziek en leerde rust te nemen, stapje voor stapje gingen we samen aan de slag om de kern van de burn-out aan te pakken. Dit hielp hem om anders om te gaan met zaken, weer op te laden, beter te slapen, weer focus te hebben, en weer te genieten van zijn leven.

Dus grijp tijdig in bij een burn-out, want voorkomen is makkelijker dan genezen. Hoe hoger je het op laat lopen hoe meer klachten je krijgt. Als je lang genoeg wacht dwingt je lichaam je, als je totaal uitgeput is, om die rust je nemen waar je zo naar verlangt door in te storten. Dat kun je voorkomen door tijdig die factoren aan te pakken die zorgen voor een burn-out zodat je meer tot je recht komt, je weer jezelf bent en weer gelukkig bent!

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

1 gedachte op “Wat te doen bij een burn-out?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.