Weg met die stress, zo zie je meer de lichte kant in jezelf!

Meer licht in jezelf zien, minder stress.Kun jij de lichte kant in jezelf zien? Of ben je vaker bezig met wat jouw donkere kanten, de dingen die je niet goed aan jezelf vind. Of met gedachtes die minder aardig zijn. Veel mensen focussen vaak meer op aspecten van zichzelf waar ze niet tevreden over zijn dan de aspecten waar ze goed in zijn.

“Ik wil niet altijd boos en geïrriteerd zijn”, is een gedachte die je vaak kunt hebben als je regelmatig uitvalt tegen iemand. Of: “Ik wil niet steeds zo moe zijn”. Als je avond na avond vroeg naar bed moet omdat je energie gewoon weg op is. Of: “Ik wil niet zo negatief denken”, als je merkt dat jouw gedachtes steeds meer in een negatieve spiraal terecht komen.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen
Elke keer dat jij je richt op wat je niet wilt, niet leuk of mooi aan jezelf vind, voel jij je verdrietig, onzeker, slecht over jezelf en teleurgesteld. Dat geeft onnodig stress, want je haalt jezelf naar beneden en gaat twijfelen aan jezelf. Misschien ga je spullen kopen waarvan je denkt dat die je een beter gevoel over jezelf kunnen geven. Zoals kleding, schoenen of de nieuwste gadgets.

Je focust je meer op jouw donkere kanten. Kanten die je liever niet zou hebben. Je wijst eigenlijk een deel van jezelf af terwijl jij je er tevens op focust omdat je er vanaf wilt. En alles wat je in jezelf ontkent en onderdrukt zal zich juist een weg naar buiten proberen te banen. En je staat er niet bij stil welke kwaliteiten je allemaal hebt. Die zijn vaak zo ‘normaal’ dat ze daar zelden bij stil staat.

Als je voor 95% focust op de 5% in jezelf die je niet goed aan jezelf vind ga je zo meteen nog geloven dat je voor 95% niet goed bent. Want dat wat je aandacht geeft groeit. Dus als jij je richt op je kwaliteiten, dan geeft dat een veel beter gevoel, dan dat jij je aandacht richt op wat je niet goed vind aan jezelf. 

Dat wil niet zeggen dat jij je nooit hoeft te ontwikkelen. Het gaat om de krampachtigheid waarmee jij je richt op jouw donkere kanten. Want zodra jij je richt op jouw lichtere kanten, zoals je kwaliteiten gaan die kwaliteiten als vanzelf groeien. Want ook dan gaat het principe op dat waar je aandacht aan geeft groeit. Echter dat is een veel positievere benadering. Je kunt het vergelijken met het opvoeden van kinderen. Kinderen doen het beter als ze bevestiging krijgen bij wat ze goed doen. Dan dat ze continu te horen krijgen wat ze ‘fout’ doen.

Veel mensen zijn veel milder van anderen dan voor zichzelf. Hoe zou het zijn als je net zo lief voor jezelf zou zijn en net zo vergevingsgezind als voor anderen? Zou je dat niet veel stress besparen? Bij anderen hebben we de neiging om alleen naar hun daden te kijken. Bij ons zelf telt alles: wat we denken, wat we voelen en wat we doen. Dit is echter een oneerlijke vergelijking. Omdat je niet weet wat anderen denken en uit welke motivaties anderen die (positieve) daden doen. Het heeft dus geen zin jezelf zo te vergelijken, wel om milder voor jezelf te zijn.

5 tips om de meer lichte kant in jezelf te ervaren
  1. Realiseer je dat je veel meer lichtere kanten, zoals kwaliteiten en positieve eigenschappen hebt in jezelf als punten van verbetering;
  2. Wijs je donkere kanten niet af, accepteer dat ze er zijn.
  3. Focus op je lichte kant: die is er gewoon je hoeft het alleen maar zelf te ontdekken. De mensen die van je houden weten het al lang;
  4. Vergelijk jezelf niet langer met anderen, dat heeft echt helemaal geen zin en geeft alleen maar stress;
  5. Wees net zo mild voor jezelf als dat je voor anderen bent;

Kortom ben je vaker bezig met jouw donkere kanten, alles wat je niet goed vind aan jezelf? Richt je voortaan op jouw lichte kanten zodat jouw lichte kant gaat groeien en jij je niet langer verdrietig, slecht over jezelf, onzeker en teleurgesteld hoeft te voelen. Deze stress kun je echt missen. En als je daarnaast net zo mild voor jezelf als voor anderen bent zul jij je positiever, vrolijker, en blij over jezelf voelen.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten.)

 

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*