Negatief zelfbeeld? Je bent meer en kan meer dan je denkt!

Als je een onjuist of negatief zelfbeeld hebt, geeft dat je ongemerkt stress. Want het zelfbeeld wat je hebt werkt door in je manier van denken, in de manier waarop je je gedraagt en hoe je je voelt.

Je leidinggevende zegt dat er veel fouten worden gemaakt de laatste tijd. En jij bent direct bang dat dit over jou gaat. Je wordt onzeker en gaat aan jezelf twijfelen. Maar je voelt je ook aangevallen, wordt boos en gaat direct in de verdediging. Terwijl je leidinggevende het niet eens over jou had, meer over het foutpercentage op de afdeling. Waarbij je niet eens op nummer 1 staat.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Als je een negatief zelfbeeld hebt gaat dat ten koste van jouw rust en geluk. Je bent vaak aan het piekeren over wat mensen van je vinden en wat ze tegen je zeggen. Je bent sneller somber, je kunt hierdoor minder zin hebben om iets te ondernemen. Er komt minder uit je handen. En je hebt minder plezier in je leven.

Als je dat wat mensen zeggen teveel op jezelf betrekt, en je hoge eisen aan jezelf stelt en jezelf veel vergelijkt met anderen kun je een negatief zelfbeeld krijgen. Als je vroeger bent gepest, kan dat ook een rol spelen. Daar waar je anderen hun fouten of onvolmaaktheden gemakkelijk vergeeft en vergeet, onthoud je van jezelf alle dingen die minder zijn gelopen in je leven. Complimenten van anderen hoor je niet, en kritiek van anderen onthoud je wel. Hierdoor krijg je een lager zelfbeeld dan dat je in werkelijkheid bent. Dit vaak een patroon dat al vele jaren speelt, zodat je in de loop der jaren steeds meer in bent gaan geloven.

Vraag je eens af of de eisen die je aan jezelf stelt reëel zijn. Vaak is het zo dat je hogere eisen aan jezelf stelt omdat je het gevoel hebben dat je niet “goed genoeg” zou zijn. Doordat je onrealistisch hoge eisen aan jezelf oplegt, heb je continu het gevoel dat je faalt. En dat is jammer want op die manier ga je voorbij aan alle dingen die je wel bereikt hebt of die wel goed gaan.

Als je meer focust op de dingen die goed gaan of waar je tevreden mee bent, krijg je een positiever zelfbeeld! Op die manier bouw je aan een positief zelfbeeld in plaats van jezelf naar beneden te halen. Het kost misschien wat tijd, maar het is toch zeker de moeite waard om in jezelf te investeren?

Je hoeft dat wat anderen zeggen niet altijd op jezelf te betrekken. Vaak zeggen de dingen die mensen zeggen meer over hun zelf dan over jou. Op deze manier hoef jij je minder aan te trekken van wat anderen zeggen en het in ieder geval niet allemaal als commentaar te ervaren.

5 tips voor een oppepper voor je zelfbeeld

  1. Hoe voel je je bij je huidige zelfbeeld? En hoe zou het zijn als dit positiever is? Hier kun jij je motivatie uit halen om aan de slag te gaan om jouw zelfbeeld positiever te verbeteren;
  2. Wordt je bewust van je kwaliteiten. Denk aan hobby’s, huishouden, werk, ouderschap, etc. Wat draag je bij voor anderen? Schrijf het op, en je zult jezelf verbazen;
  3. Vraag je naasten wat jouw kwaliteiten zijn. Zij kunnen vaak die dingen benoemen die jij als vanzelfsprekend vind, maar toch echt een kwaliteit is;
  4. Focus meer op wat goed gaat. Hou een tijd lang elke dag bij welke positieve dingen je hebt gedaan;
  5. Lees de lijst regelmatig door. En blijf deze aanvullen met nieuwe dingen die je ontdekt!

Ik had een klant die altijd zeer negatief over zichzelf dacht. Ik werkte met haar aan haar zelfbeeld, onder andere door haar kwaliteiten duidelijk te krijgen. Hierdoor kreeg ze de energie om ook haar gewicht aan te pakken. Kreeg ze haar huis weer op orde. Het contact met haar familie verliep beter. En ze had weer de rust om op de bank een boek te kunnen lezen. Ze was zelf verbaasd over de grote impact die dat had op haar leven.

Dus heb je last van stress en druk omdat je een negatief zelfbeeld hebt? Zorg dat je dit weer omdraait. Wordt je bewust van je kwaliteiten en focus op de dingen die goed gaan. Zo bouw je weer een positief zelfbeeld op. Dit zal je meer gevoelens van rust, energie en geluk doen ervaren.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.