Zo ga je om met een partner met stressklachten

Man en een vrouw houden handen vast. Zo steun je elkaar bij stressklachtenAls je partner last heeft van overspannenheid of een burn-out heeft dat ook invloed op jou. Je ziet zijn of haar gedrag langzaam veranderen, het lontje wordt korter. Je partner zit niet lekker in zijn of haar vel en jij bent de eerste op wie er afgereageerd wordt. En dat veroorzaakt wrijving tussen jullie.

Jij hoopte op een leuke avond samen en je ziet dat je partner gestrest thuis komt. Eén blik op hem of haar is voldoende om te zien dat hij/zij geïrriteerd is. Als je vraagt hoe het met hem/haar gaat krijg je een snauw. Vervolgens begint hij/zij te klagen over wat een rommel het in huis is. De sfeer is helemaal weg en je denkt “Oh, gaat het zo’n avond worden”. Je weet dat als hij/zij eenmaal zo is jij die leuke avond wel kan vergeten.

Als je partner overspannen is of een burn-out heeft, heeft dat ook een negatieve invloed op jullie relatie. Want degene die je het meest lief hebt is vaak als eerste de dupe van het korte lontje en de negatieve houding. Je ziet je je geliefde steeds verder afgeleiden in de burn-out. En dat beïnvloed jou ook, niet alleen omdat je bezorgt bent. Maar ook omdat stress besmettelijk is. En daarnaast ook omdat het tussen jullie nu stroever verloopt.

Het kan lastig zijn om zelf stress en stressklachten te herkennen. 
Als partner heb je dat vaak sneller door. Jij ziet dat je partner steeds gejaagder wordt, dat hij steeds meer onrust heeft, slechter slaapt, negatiever is, sneller geïrriteerd is, etc. De kans is groot dat je geliefde wel door heeft dat hij niet lekker in zijn vel zit, maar niet doorheeft dat dit met stress te maken heeft. Het kan lastig zijn om zelf stress en stressklachten te herkennen. 

Aan jou de taak om je partner voorzichtig bewust te maken van het feit dat stress een te grote rol speelt. Als je dat niet doet wordt de situatie in veel gevallen alleen maar erger. Zorg dat je het niet brengt als een verwijt. Maar eerder als bezorgdheid: “Ik heb me verdiept in stressklachten en ik herken daar veel in bij jou. Heb je daar als eens aan gedacht?” Laat desnoods het artikel: ‘Het verschil tussen gezonde stress en chronische stress’ lezen zodat de klachten herkend kunnen worden.

Hou er rekening mee dat je partner het niet kan herkennen. Stress wordt vaak geleidelijk erger waardoor het lastig is om zelf door te hebben. Veel mensen met stress hebben de neiging om het te ontkennen en te bagatelliseren. Het kan ook zijn dat je geliefde zich niet zwak wil voelen. En het om die reden niet wil toegeven. Toon begrip voor zijn of haar situatie en leg uit dat het niet zwak is dat door het niet serieus te nemen de klachten alleen maar zullen toenemen.

Laat de verantwoordelijkheid bij je partner. Ook al is het lastig je partner te zien worstelen met stress, jij kunt het niet voor de ander oplossen. Je voelt natuurlijk wel betrokken maar de ander maar jij of zij zal het zelf op moeten lossen. Je kunt je partner dus wel bewust te maken, maar je kunt niet de verantwoordelijkheid overnemen.

9 tips voor jou bij een partner met stressklachten
  1. Verdiep je in stressklachten om stress bij je partner te herkennen;
  2. Maak je partner bewust van de stressklachten;
  3. Zorg dat je je partner zo aanspreekt dat hij zich niet aangevallen voelt;
  4. Hou er rekening mee dat veel mensen stressklachten niet herkennen;
  5. Laat de verantwoordelijkheid bij je partner;
  6. Stimuleer je partner om meer rust te nemen;
  7. Probeer je partner te ontlasten door thuis taken uit handen te nemen;
  8. Stimuleer je partner om te onderzoeken wat de kern van de stress is. Of zorg dat je partner hierin wordt begeleid;
  9. Stimuleer je partner om de stress bij de kern op te lossen, zodat er blijvend resultaat is.
Een vrouw die ik kende, herkende de burn-out bij haar partner en adviseerde hem om naar mij toe te gaan.

Hij was gewend om dingen zelf op te lossen, dus hij was zelf niet snel op dat idee gekomen. Maar eenmaal in gesprek merkte hij hoe prettig het was om dit niet alleen op te hoeven lossen. Om technieken aangereikt te krijgen, precies degene die hem verder hielpen. Om te kunnen vertellen waar hij tegenaan liep op het werk. En te horen wat hij kon doen om dat op te lossen. Zodat het voor hem helder werd wat hij zocht in zijn werk en dat hij dat op zijn huidige werkplek niet kon vinden.

Kortom het is belangrijk om stress bij je partner tijdig te herkennen. Dit voorkomt dat je partner een burn-out krijgt.

Want hoe sneller hij de stress aanpakt hoe sneller hij weer de oude is. Hij zal weer beter slapen, meer rust hebben, De stressklachten zullen opgelost zijn en hij zal weer positief en vrolijk zijn. En dat komt jullie relatie natuurlijk ook ten goede!

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

 

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

2 gedachten over “Zo ga je om met een partner met stressklachten

  1. Merijn Ruijterman

    Helder verwoord Nanda,

    succes verder! ik begrijp uit je tekst dat je een verschil kunt maken voor mensen met stress.

    groetjes Merijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*