Zo kom je dichter bij jezelf en voel je je weer goed

Dichter bij jezelf zijn. Je ziet een vrouw met de armen om zichzelf heen geslagen en een glimlach op haar gezichtJe bent zo op, dat je af en toe van voren niet meer dat je van achteren nog leeft.

Hierdoor vergeet je wie je bent en wat je zelf wilt. Je hoofd loopt om en je rent achter van alles en nog wat aan. Het overzicht raak je regelmatig kwijt en je vergeet van alles. Je wilt graag dichter bij jezelf zijn, maar hoe?

Een vriendin vraagt welke film je wilt zien en je zegt: “Het maakt mij allemaal niet uit”.

Alles kost je veel energie waardoor je het snel allemaal best vindt. Achteraf vind je de film toch niet zo leuk, maar je denkt: “laat maar”. Je hebt niet de puf voor wat dan ook dus laat je het allemaal maar gebeuren.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Hierdoor voel je je niet happy en je kunt niet meer genieten.

Je bent meer aan het overleven dan aan het leven. Je denkt niet na over wat je echt wilt. Want je bent altijd bezig met wat anderen van je verwachten. Daarom voel je je opgejaagd, onrustig, en alsof je geleefd wordt. Het voelt alsof er geen ruimte meer is voor jou en wie jij bent.

Doordat je al jaren geleefd wordt, weet je niet meer wat je zelf echt wilt.

Waar je zelf blij van wordt. Je bent meer bezig om het anderen naar de zin te maken. Hierdoor sla jij jezelf over en dat doe je al zo lang dat je soms niet eens meer weet wat je nu zelf wilt, waar jij gelukkig van wordt.

Vraag je af of je nog dingen doet in je leven waar je echt blij van wordt.

En als je weinig kunt bedenken, vraag je dan eens af wat je als kind leuk vond om te doen. Om dichterbij jezelf te komen kun je bijvoorbeeld: je laten masseren, mediteren, wandelen, een uur niets doen, even alleen zijn.

Ik weet dat het leven niet alleen bestaat uit dingen doen die je leuk vindt.

Maar de kans is groot dat als je last hebt van overspannenheid of een burn-out je zelden iets doet wat je leuk vindt. In plaats daarvan ben je bezig met wat je denkt dat je  omgeving verwacht. En dat doe je al zolang dat je niet eens meer weet wat je zelf wilt. Je hebt jezelf onbewust “uit” gezet.

Ook als heb je jezelf “uit” gezet, dat betekend niet dat je jezelf niet meer “aan” kunt zetten.

Want door weer dichter bij jezelf te zijn kun je gemakkelijker keuzes maken. En dus kiezen wat echt bij je past. Hierdoor neem je de regie weer in eigen hand en wordt je niet langer geleefd.

In 7 stappen dichter bij jezelf zijn
  1. Vraag je af op je nog dingen doet in je leven waar je blij van wordt;
  2. Zo niet, onderzoek waar je blij van wordt;
  3. Stop met dingen doen die je zelf niet belangrijk vindt en je alleen doet om een ander te plezieren;
  4. Laat je niet ontmoedigen als het voor je omgeving even wennen is;
  5. Zorg voor een juiste balans tussen routine en dingen waar je blij van wordt, zowel op je werk als privé;
  6. Wat heb jij verder nodig om dichter bij jezelf te zijn? Probeer uit wat voor jou werkt;
  7. Vertel je omgeving jouw mening of laat weten wat jij wilt.
Een overspannen klant van mij kwam tot weinig.

Ze wist niet wat ze wilde. En had het gevoel dat ze van alles moest doen, maar er kwam heel weinig uit haar handen. Ze was continu moe en kon zich hierdoor niet concentreren. Ik hielp haar hoe je dichter bij jezelf komt. Waardoor ze weer voelde en wist wat belangrijk voor haar was. Ze werd niet langer boos op zichzelf en voelde nu welke acties bij haar paste. Ze was verbaasd dat ze hierdoor meer gedaan kreeg en tegelijkertijd een veel beter gevoel had over zichzelf. En ze kon nu ook genieten van de resultaten die ze bereikte.

Dus wil je stoppen met overleven en weer leven?

Zorg dat je dichter jij jezelf bent. Dat maakt het eenvoudiger om keuzes te maken en je voelt je veel beter. Onderzoek waar je blij van wordt. Stop met dingen alleen voor anderen te doen. En zorg voor een juiste balans tussen routine en dingen waar je blij van wordt. Het is ook belangrijk dat je je omgeving vertelt wat jij ontdekt. Dat je aangeeft wat jij wel en niet wilt. Zodat zij eindelijk de dichter bij jezelf versie van jou kunnen leren kennen. En als jij goed in je vel zit, worden zij daar ook gelukkig van.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen