Zo vind je de juiste balans tussen geven en ontvangen

te veel geven en weinig ontvangen geeft stressHeb jij een juiste balans tussen geven en ontvangen? Ben je iemand die voor iedereen klaar staat en daarbij jezelf regelmatig vergeet? Of ben je juist iemand die vooral ontvangt? En die het lastig vind om een ander te steunen als hij/zij dat nodig heeft. Steun kunnen geven en kunnen ontvangen is een essentiële behoefte. Te veel helpen is ongezond en te veel hulp ontvangen ook. De balans hierin vinden is dus belangrijk.

Je cijfert jezelf altijd weg, ook als je partner graag wil dat je mee gaat naar een voetbalwedstrijd. Je vindt er niets aan maar gaat braaf mee omdat hij dat leuk vindt. Maar andersom wil hij niet mee winkelen, iets wat jij heel graag samen met hem zou willen doen. Je doet alles voor iedereen en het lijkt wel of anderen dat allemaal heel vanzelf sprekend vinden. Je doet het natuurlijk graag, maar als jij een keer iets nodig hebt, is er niemand thuis.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen
Dit kost je enorm veel energie. Je doet zo je best voor anderen dat je vaak doodmoe bent. ‘s avonds plof je op de bank en kom je niet meer toe aan de dingen die je voor jezelf zou willen doen. Je wordt hier chagrijnig van en reageert daarom soms geïrriteerd als anderen nog meer van je vragen dan je al geeft. Het voelt normaal om dit te doen en toch wringt er iets. Je hebt vaak het gevoel dat je veel meer doet voor anderen dan zij voor jou.

Voor de één voelt het gemakkelijk om te geven en voor de ander is het eenvoudiger om te ontvangen, deze patronen zijn er in gesleten. Meestal heb je dit van kinds af aan geleerd en ben je je daar helemaal niet bewust van, waardoor het zo normaal voelt. Als je te vaak toegeeft en niet opkomt voor je eigen grenzen en behoeftes kan dat  voortkomen uit de angst om niet goed genoeg te zijn. Je doet veel voor anderen omdat je hoopt dat de ander je dan aardig vindt en niet afwijst.

Realiseer je dat als je te veel geeft je de ander de kans uit handen neemt om zelf de verantwoording voor zijn/haar eigen problemen of zaken te nemen. Je versterkt onbewust de hulpeloosheid en afhankelijkheid door de ander te beschermen tegen niet productief gedrag en door de verantwoordelijkheid van de ander over te nemen. Het is voor jullie beide gezond om hier een goede balans in te vinden.

Als je echt iets wilt geven aan anderen zul je eerst zelf vervuld moeten zijn. Ben je niet vervuld, dus heb je niet eerst voor je eigen (basis) behoeftes gezorgd kun je ook niet voor een ander zorgen. De kans is groot dat je zo vaak met anderen bezig bent dat je niet eens meer weet wat je eigen behoeftes zijn. Je hebt jezelf dat zo weggecijferd dat je er helemaal geen contact meer mee hebt. De behoeftes zijn er echter wel, het zijn echter fluisterstemmen geworden. Dus ga ze ontdekken!

Goed voor jezelf zorgen is niet egoïstisch. Als je altijd meer op anderen gericht bent kan ongemakkelijk voelen om veel tijd of geld aan jezelf te besteden. Je hebt het gevoel dat dit egoïstisch is. Er zit echter een groot verschil tussen egoïstisch zijn en voor je eigen behoeftes opkomen. Egoïstisch zijn is het ene uiterste, alleen aan anderen denken en niet opkomen voor je eigen behoeftes is het andere uiterste. De balans ligt in het midden, èn opkomen voor je eigen behoeftes èn rekening houden met een ander.

7 tips om beter voor jezelf te zorgen

  1. Onderzoek in hoeverre jouw besef van eigenwaarde afhankelijk is van het zorgen voor anderen. Je hoeft de ander niet te redden, je kunt de ander zijn of haar eigen hulpbronnen en kracht laten aanspreken;
  2. Realiseer je dat sommige mensen onbewust hun probleem niet willen oplossen. Zij hebben hun problemen in zekere zin nodig om geen verdere stappen te hoeven ondernemen;
  3. Schrijf op welke behoeftes je te lang hebt weggedrukt. Misschien is het tijd voor jezelf nemen, om in bad te gaan, om een tijdschrift te lezen, een cursus te doen, alleen op vakantie te gaan of misschien juist wel om helemaal niets te doen;
  4. Als je niets kunt bedenken: Denk dan aan wat je bewonderd aan anderen, op wie ben je jaloers? Wat gunnen zij zichzelf wel wat jij je zelf tot nu toe niet gunde;
  5. Geef je grenzen aan. Let op in hoeverre jij je grenzen duidelijk aangeeft en je “nee” durft te zeggen. Geef grenzen respectvol, vriendelijk en duidelijk aan;
  6. Laat de verantwoordelijkheid bij de ander. Zodat de ander aanspraak maakt op zijn eigen mogelijkheden;
  7. Je kunt nog steeds een ander helpen. Maar niet langer ten koste van jezelf.

Mijn klanten leg ze dan vaak het volgende uit: “Als je een emmer hebt die leeg is: Kun je daar dan uit schenken? Nee, hé? Terwijl als je eerst zorgt dat jouw emmer zo vol is dat hij overloopt. Dan kun je me gemak energie aan anderen geven, ja toch? Maar als je zelf al niet voldoende hebt, hoe kun je dan dat kleine beetje zo weer weggeven aan anderen terwijl je het zelf zo hard nodig hebt?”

Kortom zorg voor een goede balans tussen geven en ontvangen. Zodat jij toe komt aan je eigen behoeftes en weer voldoende rust en energie hebt en de ander leert zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen en de kans krijgt om zijn of haar eigen kracht te ontdekken. Het is misschien even wennen, maar op de lange termijn worden jullie daar beide veel gelukkiger van.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.