Zo word je weer de oude bij een burn-out

Je wilt graag de oude ik terug die je bent kwijt geraakt. Nu je een burn-out hebt, voelt het alsof je niet meer diegene bent die je was en wilt zijn. Je kunt niet meer doen wat je voorheen kon. En je voelt je nu zo rot dat je er ook niet meer zo kunt zijn voor anderen als je gewend bent.

Voorheen stond je altijd voor anderen klaar en dat voelde fijn.

Nu merk je dat alles te veel is. Je hebt al moeite om je eigen dag goed door te komen. Laat staan dat je er voor anderen kunt zijn. Sterker nog omdat je zo weinig energie hebt, heb je de neiging om anderen te mijden. Alles normale dagelijkse dingen kosten je al zoveel energie dat het te vermoeiend vind om telkens mensen om je heen te hebben.

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragenDe oude jij draaide nergens de hand voor om. Nu je zo vermoeid bent is alles snel te veel. Je vermijd veel activiteiten, zowel qua sociale contacten, in het huishouden als qua vrije tijdsbestedingen. In je hoofd ben je druk met gedachtes over hoe het allemaal verder moet. Je emoties zijn of afgestompt omdat alles te veel is of vliegen alle kanten op omdat je overprikkeld bent.

Door de jaren heen ben je steeds meer jezelf kwijtgeraakt. Dat is zo geleidelijk gegaan dat je het zelf niet door had. Beetje bij beetje kreeg je klachten, maar omdat ze vaag en geleidelijk kwamen, had je het niet door. Nu achteraf kun je zien dat je al heel erg lang niet meer de oude bent. Maar toen je er midden in zat was dat lastig om te zien.

Realiseer je dat die oude jij deze burn-out heeft gekregen. Als je dus terug wilt naar die oude jij, krijg je dus een volgende burn-out. Dus ook al voelt het alsof je de oude jij terug wilt. Dat is niet wat je nodig hebt. Wat je wel nodig hebt is dat alles wat er voor gezorgd heeft dat je in een burn-out kwam oplost.

Misschien heb je geen zin in verandering. Dat is heel menselijk. Maar in dit geval is het belangrijk dat de verandering positief is. Dat maakt het veel gemakkelijker om je leven aan te passen. En dan bedoel ik niet het managen van je burn-out zoals veel mensen doen. Dus alles schrappen wat nu voor jouw symptomen zorgt. Maar daarmee bedoel ik veranderingen doorvoeren die je helpen aan meer rust en energie.

De grootste valkuil nu is dus dat je niet open staat voor dingen die je uit je burn-out kunnen helpen. Zoals oefeningen, andere gewoontes of jezelf de juiste begeleiding gunnen. Er is namelijk heel veel te vinden over burn-out, maar veel daarvan is gericht op alleen maar praten en niets oplossen. Of het managen van je klachten in plaats van de kern oplossen zodat je klachten verdwijnen.

In 5 stappen i.p.v. de oude een betere versie van jezelf worden
  1. Accepteer dat je een burn-out hebt. Vechten er tegen is alleen maar energieverspilling;
  2. Zorg dat je alleen veranderingen doorvoert die niet je klachten managen maar ook echt de reden van je burn-out aanpakken;
  3. Probeer nieuwe dingen uit en geef niet te snel op als het ongemakkelijk voelt omdat het anders is dan je gewend bent;
  4. Ga niet te lang door met dingen die je niet het resultaat geven die je wilt;
  5. Focus op de nog betere versie van jezelf die je graag wilt zijn.

Simone had al een traject bij een psycholoog gehad toen ze bij kwam. Daar werd wel veel gepraat over hoe het ging. Ze vond het fijn om haar verhaal te doen. Maar ze had niet het gevoel dat dat iets oploste. Na het traject stond ze alsnog met lege handen. Dus toen wij samen aan de slag ging was ze verbaasd dat wat kleine aanpassingen en het oplossen van de kern WEL veel resultaat gaf. Ze voelde al snel verbetering. En dat hielp haar om en stijgende lijn vast te houden in haar herstel. Waardoor ze 1,5 maand later weer kon opbouwen met werk en zich telkens beter en beter ging voelen. Aan het einde van mijn begeleiding zeggen mijn klanten vaak dat ze zich beter voelen dan ooit, en dat was bij Simone ook het geval.

Dus streef je er nu nog naar om weer de oude te willen worden? Nu weet je dat het niet is wat je nodig hebt. Je wilt een betere versie van jezelf worden om te voorkomen dat je nog een burn-out krijgt. Dus is het belangrijk dat je stopt met het managen van je burn-out en start met het oplossen. Dat je nieuwe gewoontes uitprobeert die je helpen aan een beter resultaat. Zodat jij je ook beter gaat voelen dan ooit.

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen