Hoe zorg voor anderen je aan een burn-out helpt

Hoe zorg voor anderen je aan een burn-out helptBen je altijd eerste met zorg voor anderen bezig? Het is gewoon het eerste wat in je opkomt om rekening te houden met anderen. Om te zorgen dat anderen zich niet afgewezen voelen. Om te zorgen dat anderen zich fijn voelen. En hierdoor kom je gemakkelijk in een burn-out.

Misschien heb je als mantelzorger de zorg voor één of meerdere ouders, een familielid, buurman of buurvrouw.
En zeker als de zorg langzaam steeds meer toeneemt, kan het lastig zijn om je te realiseren  dat het je te veel is. Maar ook als je geen mantelzorger bent kun je de neiging hebben om de zorg voor anderen altijd boven die van jezelf te zetten.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Jij loopt op je tandvlees, bent moe en snel prikkelbaar. En dat gaat ten koste van jouw gezinsleven. Naast werken en zorgen voor anderen blijft er nauwelijks tijd over voor andere dingen. Je hebt het gevoel dat je tekort schiet. Want je wilt niemand te kort doen.

Je gunt jezelf niet wat jij nodig hebt. Misschien heb je hebt geleerd om altijd eerst aan een ander te denken en daarom sla jij jezelf ongemerkt continu over. Je denkt eerst aan het vervullen van de behoeftes van anderen zonder ook maar door hebt wat je zelf eigenlijk nodig hebt.

Vraag je vaker af: “Wat wil ik eigenlijk?” Of: “Wat heb ik nodig?”. Ondanks dat het een gewoonte is om eerst aan anderen te denken, kun je dat ook weer afleren. Gewoon door jezelf regelmatig deze vragen te stellen, zal je gaan merken dat je andere keuzes gaat maken.

Het is niet egoïstisch om voor jezelf te kiezen. Jij bent de enige die verantwoordelijk is voor jezelf. Dat is niet egoïstisch, ook al kreeg je dat vroeger misschien wel te horen. Anderen zijn dus ook verantwoordelijk voor zichzelf. Jij bent dus ook niet verantwoordelijk voor de zorg voor anderen, behalve minderjarige kinderen, ben jij alleen verantwoordelijk voor jezelf.

Dat betekend niet dat je niets voor een ander kunt doen. Daar is op zich niets mis mee. Je kunt nog steeds mantelzorger zijn, en zorg voor anderen hebben zoals een familielid of buur. Maar niet langer te kostte van jezelf. Want uit een lege kan kun je immers niet schenken 😊.

7 punten om rekening mee te houden bij zorg voor anderen
  1. Prima om te weten wat anderen nodig hebben, je mag ze helpen, maar niet ten kostte van jezelf;
  2. Houd in het oog wat jij nodig hebt om goed te functioneren;
  3. Geef duidelijk jouw grenzen aan;
  4. Zorg voor een netwerk zodat niet alle druk bij jou ligt;
  5. Schakel hulp in als het te veel wordt;
  6. Weet dat je je niet schuldig hoeft te voelen omdat een ander niet jouw verantwoordelijkheid is;
  7. Vergeet niet te genieten 😉.

Een oververmoeide klant was mantelzorgster voor haar moeder. En omdat haar moeder altijd zo goed voor haar had gezorgd wilde ze dat nu ook voor haar moeder doen. Maar het lukte haar niet en ze liep zichzelf helemaal voorbij. Ik hielp haar met deze stappen om dat in balans te krijgen. En eerst voelde ze zich schuldig, maar ik hielp haar dat op te lossen en toen voelde het allemaal veel meer ontspannen en kwam ze weer tot rust. En kon ze naast het zorgen ook weer meer genieten van de band met haar moeder.

Dus zorg voor anderen, maar niet langer ten koste van jezelf. Zodat jij niet opbrand, en jij lekker in je vel zit. En schakel als mantelzorger gerust meerdere mensen in zodat het contact fijn blijft. Geef duidelijk jouw grenzen aan. En vergeet niet ook van jouw leven te genieten

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)11

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*