Klagen helpt bij stress

klagen helpt bij stressAls je last hebt van stress heb je de neiging om vooral niet te klagen. Je wilt de dingen zelf oplossen en anderen vooral niet lastig vallen met waar jij last van hebt. Je bent een echte bikkel, je geeft niet op en blijft vooral doorgaan.

’s Avonds en in het weekend neem je werk mee naar huis dat je op het werk niet af hebt gekregen. Omdat je dan in alle rust die dingen kunt afmaken waar je overdag op je werk niet aan toe bent gekomen. Waar jouw collega’s allang het bijltje er bij neer hebben gegooid probeer jij, zonder te klagen, de gaten op te vangen die daardoor ontstaan.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Je merkt dat je steeds vermoeider wordt en niet goed tot rust komt. Gedachten blijven door je hoofd rondzingen. En je takenlijst wordt alleen maar langer, ondanks dat je erg je best doet. Tijd om leuke dingen te doen heb je niet. Je krijgt steeds meer klachten als slecht slapen, spierpijnen, en hoofdpijn.

Door anderen niet te laten weten hoe jij je voelt, hou je de situatie onbewust in stand. Je bent bang dat als je anderen verteld hoe jij je voelt dat je dan aan het klagen bent. En je wilt anderen niet lastig vallen. Maar doordat je anderen niet laat weten hoe jij je voelt kunnen ze je ook geen werk uit handen nemen. Of met je meedenken hoe je kunt zorgen dat je minder last hebt van stress.

Realiseer je dat als jij denkt dat je klaagt, anderen daar heel anders over kunnen denken. De kans is groot dat je vroeger te horen kreeg dat je niet moest zeuren maar gewoon iets moest gaan doen. Hierdoor heb je een patroon ontwikkeld waarbij jij je ben gaan aanpassen aan deze verwachting. Dat werkt als kind misschien goed, maar nu bezorgt het je stress en stressklachten.

Het kan ongemakkelijk voelen als je dit gaat doorbreken. Aangezien je een doorzetter bent heb ik er alle vertrouwen in dat je vanzelf gaat wennen om dit vaker te doen. Vooral als je gaat merken dat het oplucht om te vertellen hoe jij je voelt. Vaak valt er dan al een stukje last van je schouders.

Je bent zo gewend om alles zelf op te lossen dat je hulp vaak wegwimpelt, je kan het immer toch zelf? Met dit mechanisme bezorg jij jezelf onnodig stress, als een ander je wil helpen, laat dit dan toe. En nee, een ander zal het misschien niet exact doen zoals jij maar bedenk dat niet alles perfect hoeft. En hou voor ogen dat het jou helpt om jezelf te ontlasten zodat je de ruimte voelt om leuke dingen te doen of juist om tot rust te komen of allebei te gelijk.

3 tips om meer “te klagen”
  1. Vertel vaker aan anderen hoe jij je voelt;
  2. Wees niet bang om “te klagen”, als anders jou vertellen hoe ze zich voelen ervaar je dat toch ook niet als klagen? Jij wil toch ook weten hoe het echt met de ander is?;
  3. Sta toe dat een ander je helpt. Als je meer vertelt over hoe je je voelt en wat je nodig hebt is de kans groot dat je hulp aangeboden krijgt. Als je dit toelaat krijg jij ruimte in jouw schema!

Dus door je meer te uiten, voel jij je opgelucht en je geeft anderen de kans om je te helpen. Op deze manier kom jij meer tot rust en heb je minder last van stress. Jouw stressklachten zullen afnemen. Zodra je meer tijd besteed aan rust zal je energie toenemen. Zo kun je ook weer meer voldoening en geluk ervaren.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.