Bij stress door een gebeurtenis helpt een ontspanningsoefening je weer tot rust

Als je last van stress hebt, helpt een ontspanningsoefening je weer tot rust te komen. Soms maak je vervelende dingen mee die stress veroorzaken. Zeker als dat gene wat stress veroorzaakt niet direct op te lossen is, neemt de spanning toe. Als deze spanning lang duurt kun je last krijgen van diverse klachten.

Er zijn verschillende ervaringen die stress veroorzaken en die je niet kunt veranderen. Bijvoorbeeld: als je partner wil scheiden, bij een ernstige ziekte, als je ontslagen wordt of als er iemand in jouw naast omgeving overlijd.

Je merkt dat je onrust in je hoofd hebt waardoor je veel piekert en dat je vaker moe bent. Je bent sneller geïrriteerd en je voelt je gejaagd. Hoe langer het duurt, hoe negatiever je gaat denken. En je krijgt last van je lijf in de vorm van nekpijn, rugpijn, buikpijn of hoofdpijn.

Je lichaam kan wel tegen spanning, maar wel tijdelijk. Dus als een situatie die spanning en stress veroorzaakt niet veranderd, blijft de spanning bestaan. Zo kan stress gemakkelijk chronische stress worden en kunnen er bovenstaande klachten ontstaan. Je lichaam heeft het nodig om na inspanning ook weer te ontspannen. Bij een heftige gebeurtenis kan spanning blijven bestaan zal je extra moeite moeten doen om echt tot rust te komen.

Wat je nodig hebt is om je bewust te ontspannen. Als de spanning niet vanzelf zakt, is bewuste ontspanning noodzakelijk. Het helpt je om de zaken weer in een ander daglicht zien. Een ontspanningsoefening kan je helpen om bewust te ontspannen.

Bereid je voor op een ontspannen moment, zodat de overgang niet te groot is. Doe een ontspanningsoefening op een voor jou zo rustig moment van de dag. Zorg dat je op een rustige plaats bent. Als je dat prettig vind kun je rustige muziek zachtjes aanzetten.

Herhaal de oefening regelmatig. Verwacht niet dat de oefening direct je hele leven verandert. Soms is er tijd nodig om het ontspannen aan te leren als je al langere tijd onder spanning leeft. Lukt het de eerste keer niet zo goed? Geen zorgen, je zult zien dat het de volgende keer een stuk makkelijker gaat! Oefening baart kunst! Tijdens een ontspanningsoefening kun je een emotie voelen. Dat is prima, probeer de emotie even te voelen, en richt je daarna weer op de oefening.

Ontspanningsoefening: de luchtbel
  1. Ga gemakkelijk zitten, met je voeten plat op de grond, sluit je ogen, volg 3x je ademhaling in en uit en voel hoe je al begint te ontspannen.
  2. Stel je voor dat er zich een luchtbel om je heen vormt.
  3. Ervaar hoe die luchtbel met jou erin langzaam begint te zweven.
  4. Jij kunt de luchtbel besturen. Je kiest ervoor om rustig de kamer uit te zweven en op te stijgen.
  5. Jij kunt kiezen naar welk soort plekje in de natuur jij zou willen. Wil je naar het bos, de bergen, een rustig strand, een mooie bloementuin, aan het water? Waar ben jij het meest ontspannen? Waar besluit je naartoe te gaan?
  6. Land rustig op de plek waar je het liefst zou willen zijn. Stap uit de luchtbel. Wat zie je? Wat ruik je? Wat hoor je? Wat ervaar je?
  7. Blijf zo lang op deze plek als je wilt.
  8. Zodra je klaar bent stap je terug in je luchtbel, en laat je jezelf in de luchtbel terug brengen naar het hier en nu.
  9. Je haalt de luchtbel weer weg en opent je ogen.
  10. Hoe vaker je deze ontspanningsoefening doet, hoe gemakkelijk het gaat.

In de tijd dat ik last had van overspannenheid heb ik me suf gezocht naar manieren om meer tot rust te komen. Dit soort oefeningen kon ik toen der tijd niet vinden. Om die reden ben ik ze zelf gaan maken. Ik ben zelf teksten gaan schrijven en deze gaan inspreken. In het begin was het wat raar om naar mijn eigen stem te luisteren. Maar dat ging al snel wennen. Ik heb er enorm veel gebruik van gemaakt en het hielp me altijd. Ook als ik slecht in slaap kon komen doordat er nog van alles door mijn hoofd ging, hielp het me te ontspannen en gemakkelijk in slaap te vallen. Af en toe gebruik in het nog wel eens om ‘s middags even tot rust te komen, heerlijk!

Kortom zit je in een stressvolle situatie waar je geen invloed op hebt? Ga dan bewust ontspannen met een ontspanningsoefening. Zodat je ook al kun je de situatie niet veranderen, je toch tot rust komt. En je voorkomt dat klachten als vermoeidheid, lichamelijke pijnen, negatief denken, piekeren en het gejaagd gevoel verergeren en tot een burn-out gaan leiden.

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?