Waarom je je niet schuldig hoeft te voelen over je burn-out

Waarom je je niet schuldig hoeft te voelen over je burn-out

De meeste mensen met een burn-out voelen zich schuldig. Over het feit dat je op dit moment niet zo’n gezellige moeder bent. Of doordat er nu sneller onenigheid ontstaat met jouw naasten. En omdat je op het werk niet kunt functioneren zoals je eigenlijk graag wilt. Misschien herken je dat wel?

 “Ik wil me niet ziek melden”, denk je dan. “Want dan moet mijn collega mijn werk er ook nog bij doen, en dan raakt mijn collega overbelast”. Of : “Ja maar, ik moet toch door want ik moet voor mijn kinderen/partner of moeder zorgen”

Uit schuldgevoel blijf je langer doorlopen met je klachten. De druk wordt hierdoor hoger. En je klachten worden alleen maar erger. Je schrapt steeds meer de leuke dingen in je leven om toch maar overeind te blijven. Hierdoor stomp je steeds verder af.

Je bent continu bezig met anderen tevreden houden en hierdoor kom je zelf in de problemen. Want hierdoor luister je niet naar wat je zelf nodig hebt. Waarschijnlijk sta je altijd voor een ander klaar en niet voor jezelf. Heb je alles voor een ander over, maar niet voor jezelf. Dit is precies waardoor je in je burn-out terecht bent gekomen. Je bent dus niet egoïstisch, juist het tegenover gestelde. Je denkt juist te weinig aan jezelf, daarom hoef je je echt niet schuldig te voelen.

Jouw lijf heeft eerst rust nodig om bij te komen van het over je grenzen gaan. Je hebt dat al zolang gedaan dat het misschien normaal voelt voor je. Maar dat is nou net het probleem. Hierdoor heb je tijden lang niet doorgehad dat je niet goed voor jezelf zorgde. Dus de eerst stap is om weer op adem te komen zodat je meer innerlijke rust hebt. Vervolgens kun je aanpassingen in je leven aanbrengen zodat je zorgt dat je het voortaan anders gaat doen.

Daarnaast is het belangrijk dat je duidelijk krijgt hoe het zover heeft kunnen komen. Als je de stressproblematiek doorgrond weet je namelijk precies wat je voortaan moet gaan laten. En wat je voortaan juist wel kunt doen om te zorgen dat je nooit meer een burn-out krijgt.

Schuldgevoelens dragen niet bij aan jouw geluk. Schuld gevoelens zijn bedoelt om als je iets niet goed hebt gedaan, je daarvan bewust te maken zodat je dit kunt herstellen. Maar je hebt helemaal niets verkeerd gedaan. Hoogstens slecht voor jezelf gezorgd, maar daarover hoe je je niet schuldig te voelen ten op zichtte van een ander. Je kunt dus ook stoppen met je schuldig te voelen over zaken die niet jouw verantwoordelijkheid zijn. Het is veel fijner omdat voortaan te laten.

In gesprek met een klant vertelde ze me: “Ik wil me niet ziek melden, want dan moet mijn collega het werk van mij erbij doen”. Ze vertelde dat die collega al voldoende werk had en ze bang was dat die collega overbelast zou raken. “En jij dan?”, vroeg ik haar. “Vind je het we oké als het bij jou nog erger wordt?”. En daar schrok ze eigenlijk wel van. Ze schrok van het feit dat ze een ander boven zichzelf stelde. Daar werd ze verdrietig van. Want ze realiseerde zich dat ze er altijd voor anderen was. Maar nooit voor zichzelf. Vervolgens hielp ik haar om voortaan beter voor zichzelf te zorgen.

Dus voel je niet langer schuldig over jezelf. Je hebt genoeg gedaan voor anderen. Vaak ten koste van jezelf. Dus het is nu tijd om goed voor jezelf te zorgen zodat je meer rust hebt, meer energie en je leven weer veel lichter is. Kortom: “Hou van jezelf of je leven er vanaf hangt, want dat is ook zo!”

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

Wil je meer tips voor meer rust in jouw leven? Vul in de rechterkolom jouw naam en e-mailadres in en je ontvangt het gratis e-boek ‘5 tips voor meer rust die je nergens anders vindt’.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*