Hoe dankbaarheid zorgt voor meer rust

dankbaarheid kun je tonen voor je vriendinnen om samen mee te lachten

Als je een burn-out hebt, is dankbaarheid meestal ver te zoeken. Je hebt last van de onrust en je voelt je moe. Door je korte lontje heb je regelmatig gedoe en je kunt je lastig concentreren en vergeet dingen. Je bent het zat en baalt daarvan. Hoe kun je dit veranderen?



Doordat veel dingen je te veel zijn ben je je steeds meer gaan terugtrekken. Je probeert te doen wat je moet doen en veel verder dan dat kom je niet omdat je geen puf meer hebt voor iets anders. Rust nemen, je probeert het wel, maar er moeten zoveel dingen gebeuren. Met sporten ben je al gestopt en je vriendinnen zie je ook nauwelijks. Je bent gewoon aan het overleven.

Je voelt je verdrietig en vind je leven zo niets aan. De spanning in je lijf wordt telkens erger. Waardoor je steeds vaker pijnklachten hebt in je nek en schouders. Je voelt je verdrietig omdat je voelt dat het steeds slechter met je gaat. Je maakt je druk of het ooit nog weer beter wordt. En je voelt dat het echt de verkeerde kant opgaat.  

Het geeft spanning om bezig te zijn met wat er verkeerd gaat. Je denkt onbewust dat als je maar focust op wat niet goed gaat het daardoor weer beter zal gaan. Maar dat is niet het geval. Dat is slechts een signaal, vervolgens moet je actie ondernemen om uit je burn-out te komen. Je moet de kern van je burn-out oplossen. Met nadenken komt je er niet uit, met de juiste kleine stappen om in actie te komen wel. Daarnaast ben je zo gefocust op wat je niet wilt, dat je niet eens meer dankbaar kunt zijn voor wat je wel hebt.

Als je focust op dankbaarheid voel je je veel beter en daardoor ook meer ontspannen. In het begin zal het ongemakkelijk voelen. Of je voelt juist helemaal niets omdat de negatieve gevoelens van de burn-out zo overheersen. Dat is geen teken dat het niet werkt. Juist dan is het belangrijk om toch door te gaan omdat je het dan juist hard nodig hebt.

Dankbaarheid heeft een enorm positieve lading. Het lijkt misschien heel raar om hiermee bezig te zijn. Maar wat je eigenlijk doet is je mind opvoeden. Je leert je mind zich meer te focussen op alle dingen die je hebt waar je blij van wordt, die je gelukkig maken. Waardoor je je ook veel beter voelt. Het gaat dus niet zo zeer om het oefenen met dankbaarheid maar meer om het effect wat je dit geeft als je dit langere tijd doet.

Als je gaat fitnessen dan heb je niet in 2 dagen resultaat. Als je echt aan de slag gaat met dankbaarheid oefenen heb je ook tijd nodig om je dankbaarheidsspier te trainen. Dan denk je misschien: “Pfff, moet ik dat ook nog doen, daar heb ik geen tijd voor!”. Vervang dan tijd die je normaal spendeert aan piekeren, het bedenken van negatieve scenario’s of andere dingen die je niets positiefs brengen. Wedden dat je dat maar al te graag doet?

5 tips voor een meer dankbaarheid

  1. Neem of koop een leuk schrift en leg het op je nachtkast. Maak er een dagboek vol dankbaarheid van;
  2. Hou minimaal 10 dagen een dankbaarheidsdagboek bij. Langer is altijd beter, omdat je dan nog meer resultaat hebt, maar op dit moment kan ik me voorstellen dat je eenvoudiger is om jezelf te committeren aan 10 dagen;
  3. Schrijf elke dag 3 dingen op waar je dankbaar voor bent, en probeer het ook echt te voelen;
  4. Denk aan hele eenvoudig dingen zoals: een fijne werkdag, een leuk gesprek met een collega, een knuffel van je kind, een fijne avond met je partner, je vriendinnen bij wie je altijd terecht kunt, een compliment dat je hebt ontvangen, je huis als het regent, de verwarming als het buiten vriest, je tv om je favoriete serie te bekijken, etc.;
  5. Voor het beste resultaat spreek echt met jezelf af dat je dit gaat doen!

 “The people who are successful are those who are grateful for everything they have. Giving thanks for what we have always opens the door for more to come, and ungratefulness always closes the door”, is een uitspraak van een Amerikaanse zakenman. In het Nederlands: “De mensen die succesvol zijn, zijn degenen die dankbaar zijn voor alles wat ze hebben. Dankbaar zijn voor wat we hebben opent altijd de deur voor meer om dankbaar voor te zijn, en ondankbaarheid sluit altijd de deur.”

Dus wil je uit de negatieve spiraal van een burn-out? Zorg dan dat je de kern van je burn-out oplost. Daarnaast kan een dagboek waarin je je dankbaarheid bijhoud goed helpen om je mind meer te laten focussen op de positieve dingen in je leven. Zodat je je veel beter voelt. En ook al kun je het nu misschien nog moeilijk geloven, ik spreek uit ervaring, de kans is groot dat er een tijd komt dat je zelf kan zeggen dat je dankbaar bent voor je burn-out.


 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)


Wil je meer tips voor meer rust in jouw leven? Vul in de rechterkolom jouw naam en e-mailadres in en je ontvangt het gratis e-boek ‘5 tips voor meer rust die je nergens anders vindt’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*