Je positief voelen is belangrijker dan positief denken

Vrouw die met en gelukzalig gezicht op de bank zit niet door positief denken maar door positief voelenAls je stress ervaart, ga je vaak ook denken op een manier die alleen maar meer stress geeft. Je komt in een negatieve stressvolle spiraal waardoor de stress verergert. Veel mensen proberen dan positief te denken. Dit is hard werken, die energie heb je op zo’n moment vaak niet. En het geeft ook niet altijd het resultaat wat je graag wilt.

Je komt altijd tijd te kort. Dus probeer je dingen sneller te doen waardoor je dingen gaat af rafelenVaak lukt het dan niet om alles af te krijgen. Of er gaan dingen mis omdat je er te weinig tijd aan hebt besteed. Hierdoor kost het juist weer extra tijd om het op te lossen. Je probeert dan positief te blijven, maar dit is lastig. Waardoor je een kort lontje krijgt en kortaf wordt. Of soms zelf explosief boos wordt als het allemaal te veel wordt.

Je leest op internet dat positief denken helpt om stress te verminderen.

Je probeert telkens positief te denken, maar dit lukt je niet. Er is al zoveel onrust in je hoofd dat het onmogelijk voelt om er nog meer verstandelijke dingen bij in te proppen. Je wordt er alleen maar heel moe van. En het geeft je eigenlijk alleen nog maar meer stress omdat er weer iets is wat je “moet” doen. Je begint wel met een goed voornemen, maar je kunt het niet volhouden. Hierdoor voel je je nog slechter over jezelf.

Je hebt niet door dat de stress zich steeds meer aan het opbouwen is in je lichaam.

Of je weet niet wat je er aan kunt doen. De signalen dat stresshormonen jouw lichaamsfuncties aantasten, zoals dingen vergeten en het leven als steeds negatiever gaan zien dringen niet tot je door. Je hartritme stijgt. En je herkend de stressmomenten en stresspatronen niet.

Je positief voelen vanuit je hart werkt vele malen krachtiger dan alleen positief denken.

Positieve emoties zorgen dat er gezonde hormonen worden aangemaakt in je lichaam. De schadelijke stresshormonen nemen af. Jouw immuunsysteem krijgt een boost. De bloeddruk daalt weer. Hierdoor wordt niet alleen jouw gezondheid beter, maar ook jouw concentratie en creativiteit zullen toenemen omdat jouw hartritme weer in balans komt.

Onderzoek laat zien dat het hart kan aanvoelen.

Bij een onderzoek kreeg een persoon steeds beelden te zien op een scherm. De meeste waren prettig en mooi, zoals beelden van een waterval, bossen of een lief dier. Op onverwachte momenten verscheen er echter een akelig beeld van een auto ongeluk, een grommende hond of een bebloed mes. Na enkele minuten bleek dat vóórdat er een akelig beeld op het scherm verscheen, het hart al reageerde door een sterke uitslag te geven. Blijkbaar ‘wist’ het hart wat er ging komen.

We hebben vaak de neiging om ons hoofd te veel de regie te laten nemen.

Want als je een moeilijke beslissing moet nemen ga je daar al snel diep over na te denken. Onderzoek laat echter zien dat je beter naar je gevoel kunt luisteren, dan naar je verstand. Je hart is namelijk in staat om de toekomst te zien. Naar je hart luisteren en je intuïtie volgen, zou wel eens het verstandigste kunnen zijn wat je kunt doen! En het is ook nog eens een stuk relaxter.

Het hart reageert sneller dan het hoofd.

Het vermogen om gebeurtenissen vooraf te voorspellen, is al langer bekend, maar nieuw is dat het hart zoveel sneller reageert dan het hoofd. Dieren zijn hier waarschijnlijk beter in omdat ze veel minder gebruik maken van hun verstand. Ze voelen meer en luisteren naar hun intuïtie, instinct of natuur zonder te worden afgeleid door rationele argumenten en redeneringen.

Zorg voor een rustig hartritme.

Via het hartritme geeft het hart signalen door aan de hersenen en aan het hormonale systeem. Niet het aantal slagen, maar juist het ritme van de hartslag is bepalend. Gevoelens van compassie, liefde, aandacht en waardering laten een rustig glooiend – coherent – hartritme zien, terwijl gevoelens van boosheid, frustratie, angst en onveiligheid een hoekig en grillig – incoherent – beeld opleveren. Dus focus vaker op gevoelens van compassie, liefde, aandacht en waardering. Dat helpt je meer dan positief denken.

Ik merkte dat een klant van mij heel veel verstandelijk leefde.

Dit zorgde voor veel stress. Ze zette zich met extra stressvolle gedachtes vaak vast, maar had dit zelf niet door. Hiermee werd de situatie alleen maar erger. Ik hielp haar door middel van inzichtelijke gesprekken en meditaties gericht op positieve gevoelens en dit hielp haar om daar los van te komen. Ze merkte niet alleen dat ze zelf meer rust ervoer. Maar ook dat ze een positief effect had op haar gezinsleden. Ze merkte dat haar gezinsleden haar meer kalme gemoedstoestand overnamen. Dus niet alleen zij kwam tot rust maar de sfeer in huis veranderde ook enorm ten goede.

Dus richt je op je positief voelen in plaats van positief denken.

Dit is niet alleen eenvoudiger, maar geeft ook een beter en sneller resultaat! Door je te richten of gevoelens van compassie, liefde, aandacht en waardering kom je zelf tot rust. Hierdoor ben je niet langer kortaf en heb je meer rust in je hoofd bent. En niet alleen jij voelt je veel beter, maar je beïnvloed ook jouw omgeving op een positieve manier.

 

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen