Sporten verhoogt je stressbestendigheid

Door een druk dagschema ben je vooral bezig met bezigheden die inspannend zijn. Je hebt of neemt weinig tijd voor plezier en ontspanning. Doordat je dit langere tijd doet neemt je stressbestendigheid af. Hierdoor heb je last van stressklachten, zoals onrust in je hoofd, vermoeidheid, je vergeet dingen en slaapt slechter. 

Je hebt werk dat veel van je vraagt. Of de combinatie tussen je werk en de zorg voor kinderen en/of een ouder zorgen voor een te grote belasting. Hierdoor heb je weinig tijd voor ontspanning. Want na het werk, zorg voor anderen en het huishouden blijft er weinig tijd en puf over om iets leuks te gaan doen.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragenHierdoor heb je het gevoel dat je jezelf vaak voorbij loopt. Je voelt je opgejaagd, waardoor je niet de rust hebt om te ontspannen. Je hebt ook het gevoel dat je geen tijd hebt voor ontspanning. Hierdoor loopt de spanning in je lichaam op waardoor je last krijgt van lichamelijke klachten als rugpijn, nekpijn, en schouderpijn. De onrust in je hoofd wordt steeds erg waardoor je nog hoofdpijn krijgt ook.

Misschien heb je wel eens met een lege accu gestaan van een auto? Als je een accu meer leeg trekt dan oplaad, doet hij het op een bepaald moment niet meer. En is hij leeg, bij mensen werkt dit net zo. Alleen noemen we dat bij mensen overspannenheid. Of als je er dan nog niets aan doet krijg je een burn-out. Om die reden is het verstandig regelmatig jouw eigen accu op te laden zodat je gezond en fit blijft.

Sporten verhoogt de stressbestendigheid. Er is regelmatig onderzoek gedaan naar het verband tussen stressbestendigheid en sporten. En dat verband blijkt er inderdaad te zijn. Want als je regelmatig sport, hersteld je lichaam sneller van stress.

De inspanning hoeft overigens niet groot te zijn om dit effect te bereiken. Het is wel belangrijk dat het sporten gezien wordt als een ontspannende bezigheid zonder prestatiedrang. Veel mensen geven aan dat ze zich na het sporten prettiger voelen. Ze zijn positief gestemd en voelen zich energiek.

Als je in een burn-out situatie zit is het goed om eerst je lichaam weer op kracht te laten komen voordat je enthousiast gaat sporten. Als je niet gewend bent om te sporten is het belangrijk dat je dit rustig opbouwt. Tijdens je burn-out is het goed om te starten met rustig en kortere tijd wandelen, fietsen of zwemmen. Zodra je energie weer op peil is kun je dit uitbreiden of intensiveren of kiezen voor een andere vorm van sporten.

Deze sporten helpen je stressbestendigheid te verhogen

Niet alleen:
– hardlopen,
– fietsen en
– zwemmen.

Maar ook cardio fitness apparatuur waarop:
– gestept,
– gefietst,
– geroeid,
– gelanglauft of
– hardgelopen kan worden.

En niet alleen het trainen van het uithoudingsvermogen maar ook het trainen van spierkracht helpt. Vooral het trainen van de buik-, rug-, arm- en beenspieren.

In een test met een eeneiige tweeling werd een positief verband ontdekt tussen sporten en stressbestendigheid.
In het onderzoek ging de ene tweeling negen weken lang trainen met een hardloopschema en de andere tweeling kreeg de opdracht om niet te gaan sporten. Na negen weken werd bij beide tweelingen hun stressniveau gecontroleerd. Het bleek dat de broer die gesport had veel rustiger was dan zijn tweelingbroer.

Het sociale aspect speelt ook een rol. Door het contact met andere mensen voelen sporters zich ook beter. Daarnaast brengen mensen die regelmatig sporten vaak ook op andere leefgebieden veranderingen aan, zoals: minder alcohol drinken, stoppen met roken en gezonder gaan eten. Tevens komt er bij het sporten endorfine vrij in je lichaam, waardoor je minder stressgevoelig wordt. Sporten is ook goed voor je zelfbeeld. Mensen die sporten, verleggen hun grenzen en merken waartoe ze in staat zijn. Dat zijn allemaal factoren die ervoor kunnen zorgen dat je op lange termijn beter kan omgaan met stress.

Dus wil je je energieker en fitter voelt? En af van je stressklachten? Sporten helpt je stressbestendigheid te verhogen. Zelfs eenvoudige bewegingen kunnen een groot effect hebben. Zodat het weer rustig is in je hoofd, je niet langer dingen vergeet en je weer goed slaapt. Als daarnaast ook nog je een beter gevoel over jezelf krijgt en je je zo wie zo lekkerder in je vel voelt, ben je helemaal niet meer te stoppen!

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen