Wat doe jij als je niet goed in je vel zit?

niet goed in je velIn mijn kindertijd heb ik niet geleerd om met mijn emoties om te gaan. Eigenlijk startte dat proces pas door mijn burn-out. Daarvoor stopte ik alles weg als ik niet goed in mijn vel zat. Omdat ik niet wist hoe ik met mijn gevoeligheid moest omgaan. En daardoor liep ik al op jonge leeftijd vast. En ik weet nog dat ik me heel onhandig voelde om te leren omgaan met mijn emoties op oudere leeftijd.

De meeste mensen die niet lekker in hun vel zitten, proberen zo snel mogelijk die emotie of dat gevoel weg te drukken. En door te gaan en het vooral snel te vergeten. Dat gaat een tijdje goed, net als met spullen in een kast proppen die je even snel kwijt wilt in plaats van het op te ruimen. Tot dat het moment komt dat de kast vol is en er niets meer bij past.

Je bent op je werk en een collega maakt een opmerking. Je voelt je geraakt maar wilt je niet laten kennen. De tranen slikt je in, je zet je masker op en glimlacht terwijl je in je gedachte angstvallig naar een gevat antwoord zoekt. Als je die niet kunt bedenken kijk je maar de andere kant op en loop je weg. Ondertussen kokend van woede om het onrecht. Je voelt je verdrietig en in de steek gelaten, want waarom zei niemand anders er iets van? Je blijft daarna malen en proberen je gevoel weg te duwen, je bent tenslotte op je werk…

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen


Emoties en gevoelens laten zich best een keer in de wacht zetten. Maar als je dat te vaak doet dan wordt je een tikkende tijdbom die bij het minste of gerichte tot ontploffen komt. Je bent snel geïrriteerd en snel boos. Een kort lontje noemen ze dat. En je merkt dat je steeds meer last van je nek- en schouders krijgt omdat de spanningen die met de emotie samenhangen in je systeem blijven. En omdat je niet wilt uitvallen tegen anderen moet je je ook nog jezelf onder druk zetten om je continu in te houden omdat je je anders schuldig voelt.

We hebben niet geleerd dat emoties normaal zijn. Huilen mochten we niet. We mochten niet boos zijn. En als we bang waren kregen we te horen dat we ons aanstelde. Als je ouders van hun ouders niet geleerd hebben hoe je op een gezonde manier met emoties kunt omgaan is het voor hun lastig geweest omdat dat wel aan jou te leren. En dus is het belangrijk om dat nu als nog te leren.

Het begint met je emoties niet langer te veroordelen. Omdat je vroeger het gevoel had dat jouw emoties er niet mochten zijn, veroordeel je ze nu zelf. Eigenlijk pas je je nog steeds aan aan de oude ongeschreven regels die in huis golden toen je opgroeide. Maar dat hoeft niet meer. Jij kunt nu andere keuzes maken en lief voor jezelf leren te zijn.

Hou er rekening mee dat dit niet in 1 dag is opgelost. Veel mensen willen dit graag veranderen maar overzien niet op hoeveel vlakken dit doorwerkt en verwachten dat het 1-2-3 is opgelost. Maar dat is een leerproces. Inzien wat je doet waarmee je jezelf saboteert, het juiste gedrag aanleren en daarmee oefenen. Soms in je oude valkuilen stappen en weer doorgaan.

Zodra mensen meer gaan voelen, raken ze vaak in de war en bang van hun emoties en gevoelens. Ze zijn zo gewend de controle te hebben over hun gevoel, dat het heftig kan voelen om de emotie er gewoon te laten zijn. Er is overigens wel een groot verschil met mensen die continu verzuipen in hun gevoel, voor hun geldt dit niet, zij hebben een andere aanpak nodig.

In 5 stappen weer je emoties voelen
  1. Veroordeel je emoties niet langer;
  2. Durf een emotie te voelen;
  3. Onderzoek welke emotie het is;
  4. Voel waarom je deze emotie ervaart;
  5. Leer om je emoties op een goede manier te kanaliseren.

Een klant die niet bij haar naam genoemd wil worden legde het als volgt uit:  “Jarenlang had ik last van een soort knoop in mijn buik. Door mijn burn-out kwam ik bij Nanda. Ik ontdekte dat die knoop eigenlijk emoties waren die ik heel lang geleden had weggestopt. En hoewel ik altijd heb gevochten om deze emoties weg te drukken, voel ik nu dat het veel lichter voelt om deze reacties gewoon te voelen. Dat had ik echt nooit verwacht. Wat heb ik mezelf al die jaren aangedaan? Ik weet nu dat mijn lichaam spanning opbouwde door de emotionele lading die ik had het weggestopt. En hoe ik dit weer vlot kon veranderen”.

Herken je dat je de neiging hebt om je emoties weg te stoppen? Nu je weet dat je daardoor alleen maar meer spanning in je systeem brengt is het tijd dit te veranderen, zodat de druk en spanning afneemt en je juist meer rust gaat ervaren. Het kan spannend voelen om voor je gevoel de controle los te laten maar controle is toch een illusie. Zodra je merkt dat je beter, lichter en vrolijker voelt, wordt het gemakkelijker om door te gaan met deze meer liefdevolle manier om met jezelf om te gaan.


Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… 👇
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen