Welke gedachtes moet je wel of juist niet serieus nemen voor meer rust?

Gedachtes, welke moet je wel en welke niet serieus nemen?Het waren de laatste dagen voor mijn verhuizing. Ik had er al maanden naartoe gewerkt. En op de dag voor de verhuizing, kreeg te horen dat bepaalde spullen toch niet mee konden in de container over zee. Ik voelde me overweldigd en wist niet hoe ik alles nog kon veranderen. Op dat moment dacht ik: “Dit komt nooit goed, dat ga ik niet meer redden”. Maar uiteindelijk heb ik de spullen aan een vriendin gegeven de me weg zou brengen en kwam het natuurlijk wel goed. 

Je wilt graag meer rust, maar sommige gedachtes en gevoelens die je hebt, geven je juist onrust. En het grootste probleem is dat je dit zelf vaak niet eens door hebt. Deze processen spelen zich namelijk af in het onderbewuste. Daardoor is het een blinde vlek voor jou.

Je denkt dat je huis altijd schoon moet zijn. En dus ben je dagelijks druk met het huishouden. Je poetst dat het een lieve lust is, maar voor je gevoel is het nooit goed genoeg. Want als je iets af hebt, dan zie je wat er nog meer allemaal gedaan moet worden.De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Dit zorgt voor extra onrust, drama en het gevoel niet meer te kunnen genieten. Je komt tijd te kort voor sociale contacten. Aan je hobby’s kom je niet toe. En je bent te moe om iets leuks met je partner of kinderen te doen.

Gedachtes ontstaan op een paar verschillende manieren. Een deel van je gedachtes zijn echo’s uit het verleden. Die gedachtes herhalen wat eerder tegen je gezegd is. En een deel van je gedachtes gaat over de toekomst. Maar dit is gebaseerd op die gedachtes die je hebt uit het verleden. Het probleem zit hem dus vooral dat veel dingen die je denkt gebaseerd zijn op je verleden. En die gedachtes hoeven niet eens waar te zijn. Een ander deel van je gedachtes zijn gericht op praktische dagelijkse zaken.

Neem je eigen gedachtes minder serieus. “Hé?”, denk je nu misschien. “Ja, dat is echt wat ik zeg!”. Want dit scheelt je enorm veel gepieker en gedoe. En geeft veel meer rust. Sterker nog als gedachtes je een slecht gevoel over jezelf geven, hoef je ze helemaal niet serieus te nemen. Want meestal zijn dit angstgedachtes die nooit gaan gebeuren of negatieve gedachtes over jezelf die niet waar zijn.

Gedachtes over praktische zaken zijn nuttig. Die zorgen ervoor dat je op tijd boodschappen haalt zodat je ’s avonds iets te eten hebt. Dat je schone kleding hebt om aan te trekken. Of dat je niet zonder benzine langs de kant van de weg komt te staan. Waar het dan nog wel eens mis gaat is dat je denkt dat er veel meer moet, dan dat er in werkelijkheid écht nodig is.

Veel mensen denken dat het de bedoeling is om helemaal geen gedachtes meer te hebben. Het kan soms fijn voelen om helemaal even nergens aan te denken. Maar je kunt de hoeveelheid gedachtes die je dagelijks hebt niet tegen houden. Je kunt wel bepalen hoe je omgaat met deze gedachtes. Zodat je veel meer rust ervaart en dat kan een wereld van verschil maken.

In 5 stappen af van niet helpende gedachtes
  1. Ga na of een gedachte je een goed gevoel geeft of niet;
  2. Zo niet, vraag je af wat het nut is van deze gedachte;
  3. Was er vroeger iemand die dit tegen je zei? Zo ja wie?;
  4. Wil je dit soort gedachtes nog langer blijven herhalen?;
  5. Zo nee, laat het los. Gedachtes kunnen opkomen, je hoeft ze niet te pakken.

Een klant van mij kon nooit stil zitten. Ze had altijd het gevoel dat ze iets ‘moest’ doen. Toen ik dit samen met haar onderzocht bleek dat haar moeder vroeger altijd tegen haar zei als ze op de bank zat: “Hé, ga toch eens wat doen!”. Deze opmerking bleef ze onbewust voor zichzelf herhalen waardoor ze nooit rust had. Toen ze dit eenmaal duidelijk had wist ze dat ze dit niet langer wilde blijven herhalen en kon ze wel lekker op de bank zitten zonder het gevoel te hebben iets te hoeven.

Dus vraag je eens vaker af of gedachtes je helpen of niet. Dan weet je of je ze serieus moet nemen. Als je vroeger thuis hebt gezien dat alles super schoon was denk je onbewust dat jij dat ook moet doen. Maar misschien had iemand in huis wel smetvrees. Dus stop met dingen uit je verleden te herhalen en bepaal zelf hoe je je leven wilt inrichten. Dit geeft veel meer rust. Je houd meer energie over, waardoor je meer kunt genieten.

 

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?
De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen