Vertrouwen dat je onder uit die put komt

In mijn leven heb ik vaak genoeg in de put gezeten. En ik was vroeger regelmatig het vertrouwen kwijt dat het allemaal nog goed ging komen met mij. Bijvoorbeeld toen ik op kamers ging wonen en de verhuurder me ’s avonds laat met een geweer bedreigde. Door het hoofd koel te houden heb ik daar kunnen vluchten, maar ook daarna bleef hij me via de telefoon bedreigen. Toen was het heel verleidelijk om mijn  gedachten in een neerwaarts spiraal terecht te laten komen. Gelukkig zijn die bedreigingen gestopt. En kon ik weer verder met mijn leven.

De meeste mensen die een dieptepunt ervaren, zoals bij een burn-out, zakken steeds verder in de put. Dat is in die zin logisch dat als je niet weet hoe je uit de put kunt komen het ook lastig is om te vertrouwen dat dit wel gaat lukken. En daardoor voelen ze zich negatiever, somberder tot zelf depressiever.

Veel mensen met een burn-out zijn bang dat het nooit meer over gaat. En ik snap het echt wel, als je je zo rot voelt en niet weet hoe je het kunt oplossen is kan dat ook beangstigend voelen. Je komt in een neerwaartse spiraal terecht, je probeert van alles. Maar voelt je niet beter, maar juist alleen maar slechter. Dan kan dat ook wanhopig voelen. Je loopt op steeds meer gebieden in je leven vast.

Je energie raakt op. Het licht aan het einde van de tunnel lijkt niet in zicht. Je krijgt steeds meer fysieke klachten, hoofdpijn, nek- en schouderpijn. Je emoties zijn uit balans waardoor je meer verdriet, boosheid, frustratie en/of angsten ervaart. Mentaal merk je dat je je slechter kunt concentreren je steeds meer gaat piekeren. En je ziet niet meer waar je het allemaal nog voor doet.

Door de negatieve spiraal waar je in terecht komt, is het lastig om te vertrouwen dat het ooit nog goed komt. Juist het erop vertrouwen dat iets goed komt terwijl je niet weet of dat zo is, is lastig. Dat is net als met geloven. Ik snap het. En herken dat soms nu nog wel eens voor een moment in mijn leven. Dit soort periodes konden vroeger heel erg lang, maanden en op sommige gebieden jaren duren. Nu weet ik dat juist het vertrouwen maakt dat het niet zo lang meer hoeft te duren.

Je kunt alle ervaringen die je in je leven ooit hebt gehad, die goed gekomen zijn, gebruiken om jezelf te laten zien wat je allemaal hebt overwonnen.
Als je in een negatieve stemming bent heb je vooral de neiging om alle negatieve voorbeelden tevoorschijn te toveren. Maar dat is niet helpend. Je bouwt vertrouwen op door juist je te focussen op de positieve. En dat voelt misschien een beetje tegen natuurlijk maar ze zijn net zo waar als die negatieve toch?

Als je ergens in zit zie je het einde van de tunnel niet. En dat is logisch want je zit er dan nog midden in. Maar weten dat het licht er wel is, geeft al meer vertrouwen. Weten dat dit niet voor altijd duurt. Want niets duurt uiteindelijk altijd, niet waar? Dan weet je dat ook dit voorbij gaat. Dat is dan iets waar je je aan vast kunt houden

De valkuil is om mee gaan in de negativitieit waardoor je alleen maar dieper in de punt komt. In plaats daarvan kun je je beter richten op het feit dat je weet dat het niet veel erger kan. En dus kan het alleen maar beter worden. Daardoor voel je je beter. En vanuit daar heb je ook weer beter overzicht over wat handige stappen zijn om je situatie op te lossen. Vanuit onderin die put heb je dat overzicht niet. Een andere valkuil is natuurlijk dat je je alleen maar richt op positief doen en geen actie onderneemt, dat werkt natuurlijk ook niet.

7 Stappen om te vertrouwen dat je uit je burn-out komt
  1. Vertrouw erop dat zaken weer in orde komen ook al weet je nu nog niet hoe;
  2. Realiseer je: Niets duurt voor altijd, dus ook dit gaat voorbij;
  3. Focus je op zaken die je eerder hebt overwonnen en vertrouw erop dat dit je ook gaat lukken;
  4. Ook al zie je het licht aan het einde van de tunnel (nog) niet WEET dat het er is;
  5. Meegaan met de negativiteit helpt je dieper in de put, weten dat het niet veel erger kan geeft ook vertrouwen;
  6. Gebruik deze zin: “Uiteindelijk is alles goed, als het niet goed is, is het niet het einde”;
  7. Wees niet te trots om hulp te vragen. Als jij niet weet hoe je iets kunt oplossen, zijn er altijd mensen die het wel weten. Want je burn-out gaat niet over van alleen maar vertrouwen dat het goed komt, je moet ook actie ondernemen.

Monique zat met een burn-out en kreeg dit alleen niet opgelost. Haar klachten namen alleen maar toe. Ook de hulp van een psycholoog bracht haar niet het resultaat dat ze wilde. Ze zegt zelf: “Ik heb aan een jaar bij een psycholoog minder gehad dan aan jouw ‘Als een feniks uit je burn-out’- programma! van een half jaar”. Ik heb er geen spijt van dat ik destijds met jou in het diepe ben gesprongen. Het heeft mij erg geholpen om weer omhoog te klimmen en weer meer rust te ervaren! Vooral in mijn brein, daar was het voorheen een heksenhekel.”

Dus zie je nu het licht aan het einde van de tunnel niet in jouw situatie? Vertrouwen dat er een oplossing is, is de eerste stap. Jij hoeft niet te weten hoe. Daar kun je altijd hulp bij vragen. Zodat jouw klachten beetje bij beetje verdwijnen en er weer licht aan de horizon komt. En jij je niet alleen beter en beter gaat voelen maar zelf een betere versie van jezelf. Want die oude versie, die wil je niet meer zijn, want die kreeg die burn-out, weet je nog? Het kan echt!

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out van overleven naar leven. Zodat ze meer rust en meer energie hebben en ze weer kunnen genieten en eindelijk weer gelukkig zijn.)

En dan hoor ik nu graag van jou! Wil je definitief uit je burn-out? Klik hieronder en bestel de 3-delige videoserie… ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *