Werk is niet de oorzaak van je burn-out

werk niet oorzaak van een burn-outHelaas zijn er veel misverstanden over de reden waarom je een burn-out hebt. Veel mensen denken dat een burn-out altijd met het werk te maken heeft. Daar ben ik het niet mee eens! Er zijn meerdere factoren die spelen bij een burn-out. En daar vertel ik je meer over in dit artikel.

Het is hectisch op je werk. Je merkt dat je steeds meer druk en stress ervaart. Je krijgt niet langer alles af. Waardoor je nog meer je best gaat doen en je gehaaster wordt om het toch af te krijgen. Of je blijft langer om het toch af te krijgen.

De 7 ontbrekende schakels om uit je burn-out te komen aanvragen

Thuis ben je ook nog met je werk bezig omdat je alweer bezig bent met hoe je morgen alles weer moet oplossen. Je merkt dat die onrust steeds meer jouw humeur en privé situatie negatief beïnvloed. De vermoeidheid neemt toe. Je hebt regelmatig hoofdpijn. En je nek- en schouders zijn regelmatig pijnlijk. Jouw concentratie gaat achteruit en je vergeet dingen.

Er zijn meerdere factoren die spelen bij een burn-out, interne factoren en de externe factoren. Je werk is zo’n externe factor. Maar er zijn meerdere externe factoren die een rol kunnen spelen in je leven, zoals bijvoorbeeld het overlijden van je partner, een scheiding, een verhuizing. Dit zijn namelijk allemaal situaties die stress kunnen veroorzaken.

Als jij fit bent en goed in je vel zit kun je alle externe factoren aan. We zijn er op gemaakt om af en toe tegen een stootje te kunnen. Wat niet wil zeggen dat ze je niet kunnen raken. Maar je bent dan veerkrachtig genoeg om hiervan vlot te herstellen.

Waar het bij jouw burn-out dus eigenlijk allemaal om draait zijn jouw interne factoren. Welke patronen en overlevingsmechanismes heb je onbewust opgebouwd? Hoe jij omgaat met jezelf is wél alles bepalend bij een burn-out.

Het probleem is dat je hier vaak niet bij stil staat. Je doet wat je altijd deed, zonder je af te vragen of het voor je werkt op de langere termijn. En nu komt het…. Bij een burn-out loop je vast in dingen die niet meer voor je werken. En dat kom je tegen in situaties die zich voordoen. Waardoor het lijkt dat het helemaal aan die externe factoren ligt.

7 overlevingsmechanismes die wél jouw burn-out veroorzaken
  1. Je wilt aardig gevonden worden, omdat je bang bent om er niet meer bij te horen;
  2. “Nee” zeggen durf je niet omdat je bang bent dat anderen boos op je worden;
  3. Je wilt dingen perfect doen, zodat anderen niet kunnen zeggen dat je iets fout doet;
  4. Luisteren doe je vooral naar anderen en wat zij van je verwachten, zodat je niet het gevoel van afwijzing ervaart;
  5. Je draait in kringetjes rond in je eigen negatieve patronen, omdat je niet weet hoe je het anders kunt doen;
  6. Alle dingen betrek op jezelf, zodat je ruzie kunt vermijden;
  7. Je maakt je druk om dingen die niet belangrijk zijn omdat je dat nu eenmaal zo hebt geleerd.

Esther was niet blij met hoe het liep tussen haar zus en haar. Ze vertelde haar niet hoe ze zich voelde en wat ze wilde omdat ze bang was dat er ruzie zou ontstaan. Ze schikte ze zich en slikte het commentaar wat ze van haar zus kreeg. Maar dit gaf haar zo veel spanning dat er steeds meer last van kreeg. Ze had continu het gevoel op haar tenen te moeten lopen bij haar zus. Toen ik haar vroeg waarom ze niet haar zus teleur wilde stellen maar wel zichzelf viel het kwartje. Ik leerde haar hoe ze de zaken anders kon aanpakken en er viel een last en druk van haar af. Waardoor ze op een veel fijnere manier met haar zus kon omgaan.

Dus wil je aan de slag met waar je burn-out echt over gaat? Ontdek welke overleving mechanismes er bij jou spelen. Zodat je deze kunt oplossen. Jouw humeur niet langer jouw privé situatie negatief beïnvloed. Je weer energie hebt. Hoofdpijn verleden tijd is. Jouw nek- en schouders niet langer vast zitten. Je concentratie weer top is en je niets meer vergeet. En jij je veel beter voelt dan ooit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*